H&M storsatsar och flyttar till Träkronan i Piteå

H&M storsatsar och flyttar till Träkronan i Piteå

Det är sensommar och högtryck för projekt Träkronan. Skoogs Handels AB har nöjet att presentera den glädjande nyheten att H&M byter lokal i Piteå och utökar sin yta till 2200 kvadratmeter som ny hyresgäst i Träkronan/Småstaden. Samtidigt pågår förhandlingar med flera andra intressanta etableringar.

– Vi är glada att kunna presentera H&M som en hörnsten och attraktiv partner i projekt Träkronan. Och det känns riktigt roligt att Piteå blir först ut i regionen med konceptet H&M Home, och att H&M Beauty introduceras i Piteå, säger Christina Skoog, VD, Skoogs Handels AB.

Projekt Träkronan omfattar ett helt kvarter mitt i centrala Piteå, som förutom shopping även inkluderar boende i bland annat stadsradhus och ett nytt hotell, 15 våningar högt, med skybar och högklassig restaurangverksamhet. H&M’s uppväxling i Piteå kommer innebära en stor ökning av kedjans butiksyta, som bland annat kommer innefatta regionens första H&M Home. H&M’s expansion i Piteå är ett led i H&M Sveriges satsning att växa genom nya lägen och utökade ytor.

– Skoogs hjärta klappar varmt för Piteå. Vi vill vara med och utveckla Piteå som handelsstad och besöksmål och bidra till en positiv utveckling i staden, avslutar Christina Skoog.

För mer information, kontakta:

Christina Skoog, VD Skoogs Handels AB, Tel 070-330 01 31 christina.skoog@skoogs.se

Fakta Träkronan:

• Investering: Ca 300 miljoner kronor
  • Tidsplan: Köpcentret och bostäder beräknas stå helt klart under 2017. Hotellet beräknas öppna sommaren 2016
  • Köpcentrum: 10 500 kvm kommersiella ytor
  • Boende: Ca 70 lägenheter och Piteås första stadsradhus
  • Hotell: 15 våningar med konferensavdelning, spaavdelning , restaurang och skybar.
  • Kontorslokaler

Familjeföretaget Skoogs bildades 1962/63 av Tage Skoog. Koncernen som fortfarande ägs av grundarfamiljen heter idag Skoogs Handels AB och förfogar över fem varumärken med huvudinriktning på bränslen/energi, fastigheter och hotell. Inom fastigheter finns även ett stort engagemang för handel och shopping i och med gallerian Småstaden.

Skoogs Handels AB tilldelades priset Årets tillväxtföretag 2011 på Näringslivsgalan i Piteå, ett pris som utses av Piteå Kommun, Handelsbanken, Nordea och Sparbanken Nord. 2012 är de även nominerade till Entrepreneur Of The Year och har gått vidare till regionsfinalen i Skellefteå. Skelleftebränslen AB har dessutom, för tredje året i rad, blivit utnämnt till ett av Sveriges Superföretag.