Piteälven är den röda tråden i nya hotellet

Piteälven är den röda tråden i nya hotellet

KUST Hotell & Spa blir namnet på det nya, 15 våningar höga hotellet som är en del av projekt Träkronan, mitt i Piteå. Innehållsmässigt är Piteälven, från fjällen i norr till havet och kusten i söder, den röda tråden som löper genom hela hotellkonceptet. Den personliga tolkningen av älvdalen kommer gäster att möta på en rad sätt: genom berättelser och aktiviteter, i produkter och erbjudanden såväl som i den fysiska gestaltningen i inredning, med materialval och färger och som smaker i restaurang och bar.

Personligt hotell – lite som hemma

– Naturen längs Piteälven, som även formar den fantastiska skärgården och kusten, är väldigt attraktiva tillgångar för alla oss som bor här och för våra gäster. Allt detta är en naturlig del av Piteås identitet, säger Christina Skoog, vd, Skoogs Fastigheter AB. Vi känner en otrolig stolthet över att förankra hotellet och erbjudandet till den plats där vi befinner oss.

Personligt är själva kärnan i konceptet, ett hotell att känna sig hemma och välkommen i, med stämningar som skiftar under veckans dagar och dygnets timmar.

Helhetsupplevelse som blir ett lyft för besöksnäringen i regionen

– Modiga och strategiska besöksnäringsentreprenörer som Skoogs, vilka investerar i nya hållbara internationella affärsmöjligheter är avgörande för regionens konkurrenskraft, säger Annika Fredriksson, vd, Swedish Lapland Visitors Board. Den globala resenären vill utforska, lära och ta del av vår arktiska livsstil, platsens unika kultur och natur. Helhetskonceptet är utformat helt i linje med besökarens förväntningar och kommer stärka både Piteås och regionens internationella attraktion.

För mer information, kontakta:

Christina Skoog, VD, Skoogs Fastigheter AB, 070-330 01 31, christina.skoog@skoogs.se
Annika Fredriksson, vd, Swedish Lapland Visitors Board, 070-512 23 46

-

KUST Hotell & Spa öppnar sommaren 2016 mitt i centrala Piteå. Den 15 våningar och 53 meter höga byggnaden blir en av norrlandskustens högsta. 97 rum och 4 sviter, lobbybar, konferensavdelning, festvåning, Spa med pool och bastu på taket, restaurang och skybar inspireras av den rika Piteälvens spännande resa från fjäll till kust.

Fakta Träkronan:

• Investering: Ca 300 miljoner kronor
  • Tidsplan: Hotellet beräknas stå klart under 2016. Köpcentret och bostäder under 2017.
  • Köpcentrum: 10 500 kvm kommersiella ytor
  • Boende: Ca 70 lägenheter och Piteås första stadsradhus
  • Hotell: 15 våningar med konferensavdelning, spaavdelning , restaurang och skybar. 97 rum (varav 4 sviter)
  • Kontorslokaler

Familjeföretaget Skoogs bildades 1962/63 av Tage Skoog. Koncernen som fortfarande ägs av grundarfamiljen heter idag Skoogs Handels AB och förfogar över fem varumärken med huvudinriktning på bränslen/energi, fastigheter och hotell. Inom fastigheter finns även ett stort engagemang för handel och shopping i och med gallerian Småstaden.

Skoogs Handels AB tilldelades priset Årets tillväxtföretag 2011 på Näringslivsgalan i Piteå, ett pris som utses av Piteå Kommun, Handelsbanken, Nordea och Sparbanken Nord. 2012 är de även nominerade till Entrepreneur Of The Year och har gått vidare till regionsfinalen i Skellefteå. Skelleftebränslen AB har dessutom, för tredje året i rad, blivit utnämnt till ett av Sveriges Superföretag.