Tage blir Piteås nya höjdarställe

Tage blir Piteås nya höjdarställe

Den nya restaurangen i KUST Hotell & Spa kommer att heta Tage. Namnet kommer från grundaren av Skoogs, d.v.s. den koncern som nu bygger och kommer att driva hotellet. Här kommer gästerna att kunna äta och dricka på toppnivå i en av Norrlands högst belägna restauranger.

– Det känns roligt att pappa Tage får vara med och ge namn åt restaurangen som blir en samlingsplats och lite av hjärtat på KUST Hotell & Spa, säger Christina Skoog, vd på Skoogs Fastigheter.

Restaurangverksamheten i KUST Hotell & Spa kommer att drivas av Skoogs tillsammans med personerna bakom Restaurang CG som därmed utökar sin populära verksamhet i Luleå. Rekrytering av ett 40-tal personer till hotellrestaurangen pågår för närvarande liksom förberedelser för premiären sommaren 2016.

Nutida brasseri

– Tage blir ett nutida brasseri med rötterna i regionen och med plats för ca 150 personer. Livet kring Pite älvdal är den stora inspirationskällan, som vi kommer att korsbefrukta med influenser från kök runt om i världen och krydda med spännande berättelser och anekdoter, säger Petter Nyberg, sommelier och delägare på Restaurang CG. Vi vill ge både boende på hotellet och folk här i regionen en intressant matupplevelse. Personligen ser jag fram emot att fylla förråden med drycker för att matcha den meny vi nu provar ut.

Milsvid utsikt

Restaurangen kommer att ligga på våning 15 på 53 meters höjd med vidunderlig utsikt över trakten. I restaurangens skybar kommer det att finnas innovativa drinkar, och den som inte är höjdrädd kommer även att kunna gå ut på någon av de två takterrasserna.

– Nu längtar vi efter att få bjuda till bords på Tage. Hos oss ska man trivas och umgås, känna sig som hemma – fast mer relaxad och omhändertagen än vanligt. Det här kommer bli så grymt, säger Perry Eriksson, serviceansvarig på CG:s.

Unikt koncept

– Vi ser fram emot att tillsammans med CG:s utveckla ett koncept som kommer vara unikt för oss för att kunna locka besökare från både när och fjärran, säger Christina Skoog. Och en av de allra första besökarna hoppas jag blir pappa Tage!

KUST Hotell & Spa öppnar sommaren 2016 mitt i centrala Piteå. Den 15 våningar och 53 meter höga byggnaden blir en av norrlandskustens högsta. 97 rum varav 4 sviter, lobbybar, konferensavdelning, festvåning, Spa med pool och bastu på taket, restaurang och skybar inspireras av den rika Piteälvens spännande resa från fjäll till kust.

KONTAKTUPPGIFTER

Christina Skoog, vd, Skoogs Fastigheter, 070-330 01 31

Petter Nyberg, delägare restaurang CG, 073-501 37 41

Fakta Träkronan:

• Investering: Ca 400 miljoner kronor
  • Tidsplan: Hotellet beräknas stå klart under sommaren 2016. Köpcentret och bostäder under 2016/2017.
  • Köpcentrum: 10 500 kvm kommersiella ytor
  • Boende: Ca 70 lägenheter och Piteås första stadsradhus
  • Hotell: 15 våningar med konferensavdelning, spaavdelning , restaurang och skybar. 97 rum (varav 4 sviter)
  • Kontorslokaler

Familjeföretaget Skoogs bildades 1962/63 av Tage Skoog. Koncernen som fortfarande ägs av grundarfamiljen heter idag Skoogs Handels AB och förfogar över fem varumärken med huvudinriktning på bränslen/energi, fastigheter och hotell. Inom fastigheter finns även ett stort engagemang för handel och shopping i och med gallerian Småstaden.

Skoogs Handels AB tilldelades priset Årets tillväxtföretag 2011 på Näringslivsgalan i Piteå, ett pris som utses av Piteå Kommun, Handelsbanken, Nordea och Sparbanken Nord. 2012 är de även nominerade till Entrepreneur Of The Year och har gått vidare till regionsfinalen i Skellefteå. Skelleftebränslen AB har dessutom, för tredje året i rad, blivit utnämnt till ett av Sveriges Superföretag.