Hyrorna klara för 2016

Pressmeddelande   •   Dec 11, 2015 08:31 CET

Skövdebostäder och Hyresgästföreningen har kommit överens om en genomsnittlig hyreshöjning på 0,59 procent för bostäder från och med den 1 januari 2016. Förhandlingen resulterade i en differentierad hyresförändring på mellan 0 och 1,25 procent för bostäder i de olika fastigheterna.

Hyrorna för garage- och p-platser hålls oförändrade. Hyreshöjningen omfattar inte studentlägenheter som har en egen förhandlingsordning.

- Även årets hyreshöjning är att betrakta som mycket rimlig. Den blygsamma hyreshöjningen täcker inte fullt ut de faktiska driftskostnadsökningarna i bolaget. Detta ställer krav på att vi fortsätter med effektiviseringar och rationaliseringar i verksamheten utan att det ska påverka våra kunder negativt, säger Dan Sandén, vd.

Dan Sandén, 0500-47 74 12, dan.sandén@skovdebostader.se

Skövdebostäder ägs av Skövde Stadshus AB som i sin tur ägs av Skövde kommun. Som stadens största hyresvärd bidrar vi till kommunens budskap om det goda boendet genom våra cirka 4 700 bostäder av alla upptänkliga slag och storlekar. Från centrala smålägenheter i 1800-talshus till ett naturnära boende i nybyggda fristående villor.