Här surfar du gratis på flygplatser i Europa

Nästan alla europeiska resenärer, 96 procent, tycker att flygplatser borde erbjuda gratis wifi som ett sätt att göra resan trevligare. I verkligheten ser det annorlunda ut - inte ens hälften av de 50 mest trafikerade flygplatserna i Europa erbjuder gratis wifi under en obegränsad tid. Skyscanners nya wifiguide visar hur länge flygplatser erbjuder gratis surf samt hur mycket du kan behöva betala för wifi-uppkoppling.

Att tillbringa någon timme vid terminalen på flygplatsen kan kännas som en evighet. Nästan tre av fyra resenärer anser att gratis wifi på flygplatser är viktigt eller till och med extremt viktigt enligt en undersökning som Skyscanner låtit genomföra. Trots detta är det långt ifrån alla flygplatser som erbjuder gratis wifi. För att vägleda resenärer genom wifi-djungeln och förbereda dem inför resan har Skyscanner tagit fram en enkel guide om hur wifi-utbudet ser ut på Europas 50 mest trafikerade flygplatser.

Flyger du från Stockholm Arlanda kan du passa på att surfa gratis i 3 timmar innan du behöver betala. Spanska flygplatser är inte lika generösa och tenderar att endast tillåta 15 minuters gratis wifi. Sämst i wifiguiden är Berlin Tegel och Istanbul Sabiha Göken som är de enda två flygplatserna i Europa som inte tillhandahåller något gratis wifi överhuvudtaget.

Bryssel och Lissabon är de två dyraste flygplatserna i Europa där en timmes wifi kostar fem euro. Två länder som dock sticker ut i guiden är Ryssland och Italien där samtliga av de stora internationella flygplatserna i landet erbjuder gratis wifi under en obegränsad tid.

– Trots att priserna skiftar kan vi ändå se att närmare hälften av de femtio mest trafikerade flygplatserna faktiskt erbjuder gratis wifi under en obegränsad tid. Vi vet att resenärer värdesätter gratis surf och att det kan göra upplevelsen när man väntar på flyget trevligare. Därför hoppas vi att vår wifiguide ska kunna uppmuntra fler av de internationella flygplatserna att börja erbjuda surf under en obegränsad tid, säger Annica Jansson, Nordenchef på Skyscanner.

Skyscanners wifiguide för Europas 50 mest trafikerade flygplatser: http://www.skyscanner.se/nyheter/oeversikt-tillgang-till-wifi-pa-europas-flygplatser

Om guiden
Guiden är framtagen av Skyscanner och urvalet av flygplatser har skett i enlighet med anna.aeros lista över de 50 mest trafikerade flygplatserna i Europa. Datan är sammanställd den 28 augusti 2014.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av undersökningsföretaget OnePoll under februari 2014. Totalt deltog 1 500 internationella resenärer i undersökningen.

Nathalie Stjernfeldt, Presskontakt Skyscanner
E-post: nathalie@agency.se

• flyg
  • flygresor