Daniel Jensens konst finns på Gärdets T-banestation.

Nya ​Konstväxlingar - vernissage 9 april 2019

Välkommen till vernissage på tre tunnelbanestationer!

Både allmänheten och pressen hälsas hjärtligt välkomna till vernissagen tisdag 9 april, som är upplagd som en av SL:s traditionella konståkningar, med guidad visning på tre stationer. Konstverk av AnnaLena Törnström, Magnus Fliesberg, Daniel Jensen och Kristina Eriksson kommer att visas under ett år framöver på stationerna Slussen, Gärdet och Zinkensdamm.

Visningen utgår från Gärdet kl. 13 (plattformen norrgående tåg), går via Slussen och Zinkensdamm och sedan tillbaka till Slussen. Under visningen samtalar konstguiden Marie Andersson med respektive konstnär på den station där deras konst finns. Visningen tar ca en och en halv timme. Det enda som behövs för att delta är en SL-biljett.

Magnus Fliesberg kallar sin serie kolteckningar för ”Din längtan ut”, en textrad lånad ur en sång av Pugh Rogefeldt. Sammanlagt har 35 kolteckningar på kartong förstorats och satts upp längs den södergående plattformen på Slussens tunnelbanestation.

– Jag arbetar intuitivt och så fritt jag kan, det handlar mycket om att sluta vid rätt tillfälle när jag jobbar med kol och att glömma vad jag lärt mig, att vara fri, säger Magnus Fliesberg.

AnnaLena Törnströms bilder visas på den norrgående plattformen på samma station. Ursprungsbilderna är gjorda i torrnål på plastplåt. Hennes serie bilder har fått titeln ”Iklädd”. Utgångspunkten har varit kläder, som bärare av minnen och platser.

– I mitt arbete finns ofta en underliggande berättelse. Vardagliga objekt som är knutna till mina egna erfarenheter får då bilda mönster eller vara utgångsläget för en friare tolkning, säger AnnaLena Törnström.

Daniel Jensen har i sina originalbilder till verket ”DATA ABOUT DATA” arbetat med oljekrita, akryl, sprayfärg, kol, torrpastell, vaxkrita och blyerts på ogrunderad bomullsduk. Bilderna visas på Gärdets tunnelbanestation. Jensen arbetar främst med måleri, teckning och skulptur och växlar mellan abstraktion och mer figurativa motiv.

– Mitt måleri är djupt förankrat i tecknandet. Tidigare arbetade jag med en tydligare figuration men har nu gradvis reducerat de figurativa inslagen i mina arbeten för att de skall bli mer abstrakta och fragmentariska, säger Daniel Jensen.

Kristina Erikssons originalbilder är gjorda i akvarell, tusch och blyerts på papper. Urvalet kommer från hennes skissböcker under en tioårsperiod 2001–2011. Kristina Eriksson har gett bildserien till Zinkensdamms station titeln ”Svenska bilder”.

– Mina bilder berättar, med både allvar och humor, möjligen något om hur det är att vara människa. Det kan vara iakttagelser från våra vardagsliv eller bilder med kopplingar till naturen, säger Kristina Eriksson.

Utställningarna pågår till februari 2020.