Avstängningar i SL-trafiken ger ökad risk för trängsel

Avstängningar i SL-trafiken ger ökad risk för trängsel

SL befarar en ökad trängsel i sommar när flera arbeten för att bygga ut kollektivtrafiken genomförs. Resenärer uppmanas särskilt att undvika resor och platser där trafiken påverkas av störningar. Det gäller tunnelbanans gröna linje, framförallt vid Gullmarsplan, Roslagsbanan, Tvärbanan och pendeltågssträckan Sundbyberg–Jakobsberg.

Pågående pandemi har inneburit att antalet underhållsarbeten, om- och utbyggnader har begränsats jämfört med en vanlig sommar. Vissa arbeten är dock nödvändiga för att säkra en fungerande trafik i höst och i framtiden. Även med omfattande ersättningstrafik finns risk för trängsel, och resenärer uppmanas därför att anpassa sitt resande.

– Coronapandemin gör att den här sommaren blir speciell, säger Fredrik Cavalli-Björkman, trafikdirektör vid SL. Resandet med kollektivtrafiken går alltid ner efter midsommar, men trots det kan det bli svårt för SL-resenärer att hålla de rekommenderade avstånden från varandra, särskilt vid Gullmarsplan. Vår uppmaning kvarstår om att inte resa kollektivt, och att undvika rusningstid om man måste åka med SL.

På vissa sträckor av Roslagsbanan och Tvärbanan ersätts spårtrafiken med bussar.

– Vi har gjort omfattande analyser av avstängningarna på Roslagsbanan och Tvärbanan, och landat i att ersättningstrafiken med buss kommer att köras i sådan omfattning att trängsel inte ska behöva uppstå, säger Fredrik Cavalli-Björkman.

Arbeten som påverkar trafiken

Globen–Gullmarsplan

Mellan den 22 juni och 16 augusti stänger Förvaltning för utbyggd tunnelbana av sträckan mellan Globen och Gullmarsplan för att fortsätta arbetet med utbyggnaden av nya tunnelbanan till Nacka och Söderort. De ska bland annat utföra rivningsarbeten, bygga en temporär plattform, arbeta med spårarbeten och nya uppgångar och hissar.

Folkhälsomyndighetens rekommendationer för att minska risk för smittspridning innebär att trängsel mäts med nya mått. I det perspektivet är Gullmarsplan en speciellt utsatt plats där trängsel befaras uppstå på perronger, i biljetthall och på gångstråk. För att mildra konsekvenserna och ge större möjlighet till alternativa resvägar i sommar förstärker SL busstrafiken i Söderort och viss spårtrafik. På Gullmarsplans station tas varuautomater och andra föremål bort för att skapa mer utrymme.

SL-trafiken vid Gullmarsplan förstärks på:

• Linje 143: Älvsjö-Hökarängen
  • Linje 173: Skarpnäck-Skärholmen
  • Linje 195: Gullmarsplan-Hagsätra (nattrafik helger)
  • Linje 163: Älvsjö-Dalen (via Blåsut)
  • Linje 195: Högdalen-City (dagtid)
  • Tätare trafik på Tvärbanan och tunnelbanans gröna linje mot Farsta och Skarpnäck i rusningstid

Utöver det finns en rad linjer i Söderort där ytterligare extraturer kan sättas in vid behov.

Roslagsbanans Kårstalinje

SL ska nu lägga den sista sträcka dubbelspår som gör att tågen kan mötas mellan Stockholms östra och Vallentuna när alla arbeten är klara. Banan stängs av mellan Visinge och Kårsta den 10 juni. Den 11 juni stängs sträckan Täby kyrkby–Kårsta av och avstängningen varar året ut. Bussar ersätter tågen. I Täby kyrkby har SL byggt en tillfällig bussterminal för smidigare byten samt en tillfällig infartsparkering med cirka 230 bilar för att underlätta för resenärerna.

Tvärbanan mot Solna

SL:s utbyggnad av Tvärbanan till Helenelund innebär att spårvagnstrafiken är avstängd mellan Johannesfred och Solna station från och med den 5 juli och månaden ut. Trafiken ersätts med buss som går mellan Alvik och Solna station.

Pendeltåg

Trafikverket stänger av Mälarbanan mellan Sundbyberg och Jakobsberg den 4-26 juli. SL sätter in ersättningsbussar som ansluter till tunnelbanan och förstärker trafiken på Blå linjen.

Trafikverket stänger också av Getingmidjan, järnvägssträckan från Stockholms central till Stockholms södra, mellan 22 juni och 17 augusti. Det innebär att fjärr- och regionaltågsresenärer kommer att behöva åka pendeltåg till Stockholms södra och Flemingsberg. Även om resandet med fjärrtågen väntas minska i sommar finns risk för trängsel på pendeltågen på sträckan Stockholm City-Flemingsberg. Därför har SL utökat utbudet på sträckan med 33 procent fler avgångar och kommer bara att köra långa tåg.

Trafikförvaltningens presstjänst
press.tf@sll.se

Varje dag reser 850 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med drygt 700 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Presstjänsten

Claes Keisu

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50
Natalie Nordenswan

Sophie Gunnarsson

Det här är SL

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med drygt 700 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100