Sommar i SL-trafiken

Söndag den 17 juni byter vi till sommartidtabell i SL-trafiken. Med anledning av Söderledstunnelns avstängning byter dock tunnelbanans Gröna linje till sommartidtabell först på midsommarafton den 22 juni. Sommartidtabellerna gäller tom 19 augusti. Ett omfattande underhållsarbete är en förutsättning för att säkra en fungerande spårtrafik. Som vanligt passar vi på att utföra mer omfattande underhållsarbeten under den tid då det är färre som reser med oss. Denna sommar genomförs dock inga upprustningar som kräver trafikavstängningar i tunnelbanan. Roslagsbanan rustas vidare Upprustningen på Roslagsbanan fortsätter. I sommar är det Österskärslinjen som står på tur. Spår, kontaktledningsanläggning och plattformar ska rustas upp. Samtidigt byggs stationerna vid Åkers Runö och Österskär om. Under perioden 17 juni – 30 september 2007 ersätts tågtrafiken på sträckan Rydbo – Österskär med två busslinjer: Direktlinje 28 G går sträckan Galoppfältet – Åkersberga – Tunagård – Österskär. Lokal linje 28 går sträckan Rydbo – Kulla vägskäl – Täljö – Åkers Runö – Åkersberga – Tunagård – Österskär. Sommaren 2008 fortsätter upprustningsarbetena på sträckan Galoppfältet – Rydbo och med bron över Åkers kanal. 2009 rustas sträckorna Universitet – Ålkistan och Altorp – Näsbypark. Då tas även en planskild korsning vid Bergtorpsvägen i bruk. Därefter är upprustningsprogrammet för Roslagsbanan slutfört. Startskott för arbeten på Nynäshamnslinjen Under perioden 17 juni – 22 juli ersätts natt mot vardag de två sista tågavgångarna i vardera riktning mellan Västerhaninge och Nynäshamn med buss. Under perioden 23 juli – 19 augusti ersätts tågtrafiken helt på sträckan Västerhaninge – Nynäshamn med buss. Sommarens banarbeten på Nynäshamnslinjen är förberedande inför en större avstängning under fyra sommarmånader 2008 då plattformar förlängs och nya mötesspår byggs. Mer information om ersättningstrafiken finns bland annat på sl.se, i lokal information till resenärerna samt hos SL Kundtjänst tel 600 1000. För mer information kontakta Per Ekberg, planeringschef SL 070-7861488

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100