Pressmeddelande -

Stockholms Spårvägar fortsätter driften på Linje 7 och tar över trafiken på Lidingöbanan

På trafiknämndens sammanträde den 29 april har trafiknämnden beslutat att AB Stockholms Spårvägar tilldelas trafikavtalet för Lidingöbanan och Spårväg City under utbyggnaden.

Lidingöbanan är för närvarande avstängd för upprustning och modernisering. Spårväg City planeras att byggas ut från Djurgårdsbron till Ropsten där den kommer att kopplas ihop med Lidingöbanan. Spårvägen kommer också att förlängas från Sergels torg på Hamngatan till Sergels torg/T-Centralen på Klarabergsgatan.

Syftet med E21 upphandlingen har varit att skapa förutsättningar för kollektiv spårvägstrafik på Spårväg City och Lidingöbanan under utbyggnad som en del i ett sammanhållet trafiksystem.

AB Stockholms Spårvägar har lämnat anbudet med lägst pris utifrån ställda kvalitetskrav och även visat sig kunna svara upp mot kommande utmaningar med att bedriva spårtrafiken samtidigt som banan byggs ut, ny depå byggs och nya fordon ska driftsättas. Kontraktet ställer stora krav på trafikentreprenörens flexibilitet och anpassningsförmåga.

Avtalstid är ca 8 år (t.o.m. 2022) med möjlighet till förlängning, som längst till 2026. Driftstart enligt det nya avtalet planeras till december 2014. Avtalet är värt cirka 150 miljoner kronor per år.

Den museala trafiken på linje 7N upphandlas separat.

För mer information om upphandlingen vänligen kontakta SL:s presstjänst 08-686 15 50

Presstjänsten

Claes Keisu

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50
Natalie Nordenswan

Sophie Gunnarsson

Det här är SL

Varje dag reser 850 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med drygt 700 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100