Årets Unga Skogsmaskinföretagare heter Fredrik Gunnarsson och Erik Strandlund

Pressmeddelande   •   Nov 11, 2011 14:21 CET

Fredrik Gunnarsson, 24 år, som driver företaget Freddes Skogstjänst i Traryd AB och Erik Strandlund, 28 år, som driver företaget Resele Skog AB i Sollefteå kommun tilldelades idag priset Årets Unga Skogsmaskinföretagare.

Utmärkelsen som är instiftad av SLA delades ut vid en ceremoni i Upplands-Väsby i samband med SMF Skogsentreprenörernas årsstämma. Prissumman uppgår till 50 000 kronor och delas mellan de två pristagarna. SLA vill med priset uppmärksamma goda exempel på unga framgångsrika företagare inom skogsbruket. Förhoppningsvis kan priset inspirera andra att utveckla befintliga och nya skogsmaskinföretag.

Årets pristagare uppfyller alla kriterier som ställs på värdiga pristagare. En rad kriterier har bedömts och ur statuten för priset kan nämnas följande nyckelbegrepp: Ledarskap, lagkänsla, lönsamhet, teknisk kompetens och långsiktighet.

Ur prismotiveringarna framgår:

"Fredrik Gunnarsson är en ung företagare som startade i mycket unga år och som själv har byggt upp sitt företag från grunden. Freddes Skogstjänst är ett väl fungerande lönsamt företag med nöjda kunder.…. Pristagaren har visat att det går att driva ett framgångsrikt företag och även hinna med att ha en egen anställning tack vare ett mycket systematiskt och målinriktat arbete. "

"Erik Strandlunds företagande präglas av långsiktighet, idérikedom, vilja att satsa på nya tekniska lösningar och sist men inte minst ett systematiskt arbete med att få personalen delaktig och att öka dess kompetens….. Pristagaren har en mycket god ekonomisk uppföljning av verksamheten och en klart affärsmässig inställning. Det har resulterat i en för branschen mycket god lönsamhet i företaget."

För mer information, var god vänd er till:

Björn Jonasson, förhandlare: 070-343 51 55
Per Arne Nordholts, förhandlare: 070-316 79 83

4 000 företag - alla inom den gröna sektorn - är medlemmar i SLA. Bland medlemmarna finns företag inom jord- och skogsbruk, trädgård och anläggningsverksamhet, golf och djursjukvård. Många mindre företag med bara en anställd, men också storföretag, är medlemmar. Medlemsföretagen har sammanlagt runt 25 000 anställda. SLA hjälper medlemmarna i alla arbetsgivarfrågor.