Örbyhusklinik blev Årets djurklinik 2017

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2017 13:46 CET

Glad personal på XL Vet firar med SLA-Svensk Djursjukvårds Maria Lundvall (i mitten) att de vunnit utmärkelsen Årets djurklinik 2017.

Lilla XL Vet i Örbyhus är vald till Årets Djurklinik. Det är Sveriges djurägare som röstat fram kliniken bland fem finalister från hela landet.

– Att vår lilla klinik med fyra medarbetare blev en av finalisterna var redan det fantastiskt. Att djurägarna sedan röstade fram oss till Årets djurklinik 2017 är enormt hedrande! Vi är så glada och stolta över att juryn värdesatt vårt arbete och att det är så många som röstat på oss. Stort tack till er, säger Per Eksell, vd och veterinär på XL Vet.

Det är branschorganisationen SLA-Svensk Djursjukvård som står bakom utmärkelsen. Syftet är att sätta fokus på kvalitetsarbetet inom djursjukvården i Sverige. Medlemsföretagen i Svensk Djursjukvård jobbar efter ett kvalitetssigill som vilar på ett antal kvalitetsregler, varav fyra väger särskilt tungt vid bedömningen av Årets djurklinik: bemötande, tillgänglighet, prisinformation och delaktighet.

– Detta är frågor som vi vet är särskilt viktiga för djurägarna och avgörande när man väljer klinik. XL Vet jobbar aktivt med dessa frågor och djurägarna har nu visat sin uppskattning genom att rösta på dem, säger Maria Lundvall, branschansvarig på SLA-Svensk Djursjukvård.

Totalt nominerades 100 djursjukhus och kliniker av djurägare i hela landet, bland dem utsågs fem finalister av en jury. Övriga finalister, förutom XL Vet, var Aros Veterinärcentrum i Västerås, Hälsinge Smådjursklinik i Hudiksvall, Upplands Väsbys Djursjukhus och Smådjurskliniken Din Veterinär i Helsingborg.

Årets jury bestod av Eva Porat, vice ordförande i Sveriges Kattklubbars Riksförbund, Torkel Ekman, leg veterinär och vice ordförande i Sveriges Veterinärmedicinska Sällskap och Hans Rosenberg, presstalesperson på Svenska Kennelklubben.

SÅ HÄR HAR DET GÅTT TILL:

100 kliniker nominerades
Över 800 djurägare, medarbetare och andra nominerade 100 olika kliniker till Årets djurklinik (30 januari – 10 februari på svenskdjursjukvard.se)

Juryn utsåg fem finalister
Juryn gick igenom nomineringarna. De kliniker som fått bäst nomineringar fick möjlighet att utveckla för juryn hur de arbetar med kvalitet utifrån kriterierna. De fem som bäst kunde redogöra för detta gick vidare till finalomgången.

Sveriges djurägare röstade fram Årets djurklinik
6763 personer var med och röstade på sin favorit bland de fem finalisterna (28 februari - 14 mars på svenskdjursjukard.se.)

Vinnaren presenteras 22 mars
Idag den, 22 mars, presenteras Årets djurklinik 2017. Vinnaren kommer även att firas vid VeTa-dagarnas bankett i Malmö den 1 april.