Pressinbjudan: Seminarium om skogen som arbetsplats - Ordning och reda i skogen, vi har ansvaret

Pressmeddelande   •   Apr 16, 2013 10:00 CEST

Måndagen den 22 april kl. 14.00 – 17.00
Stockholm Waterfront Congress Center, Nils Ericsons Plan 4 i Stockholm

Skogsnäringen får allt svårare att hitta människor som vill jobba i skogen. Trots en hög arbetslöshet i Sverige är det svårt att rekrytera medarbetare till yrken som skogsvårdsarbetare eller skogsmaskinsförare. Skogsnäringen måste hitta vägar för att tillgodose sitt behov för att inte halka efter och missa tillväxtmöjligheter. För att få jobbet gjort anlitas idag ofta människor från andra länder.

Vid anställning av arbetstagare från andra länder är det extra viktigt att alla arbetsgivare är väldigt tydliga med vilka villkor som gäller för anställningen, och hur den svenska arbetsmarknaden fungerar. Otydlig kommunikation, språkliga barriärer och okunskap om den svenska arbetsmarknaden riskerar att leda till missförstånd. Missförstånd i dessa sammanhang kan få mycket olyckliga konsekvenser för de människor som kommer hit, och som många gånger är mycket utsatta.

- Arbetsgivare har ett ansvar för att rekrytering och anställningar går rätt till. På seminariet vill vi manifestera ansvaret och diskutera de möjligheter och utmaningar vi har, säger Katarina Novák, VD för SLA, Skogs- och lantarbetsgivareförbundet.

- Det måste bli lätt att göra rätt. Här har svenska myndigheter ett ansvar för att förbättra sina rutiner.

Kollektivavtal är ett av verktygen för att se till att allt går rätt till, och det ska följas till punkt och pricka. Kollektivavtalet ska omfatta alla, oavsett varifrån arbetstagaren kommer. Ett annat verktyg är PEFC-certifieringen, som också kommer att belysas.

Representanter för medier hälsas välkomna att delta under seminariet.

Vid frågor av praktisk karaktär kontakta:
Marjut Popp, sekreterare SLA, 08-762 72 39

Vid andra frågor, kontakta:
Katarina Novák, VD SLA, 070-246 09 89

4 000 företag - inom den gröna sektorn - är medlemmar i SLA. Bland medlemmarna finns företag inom jord- och skogsbruk, trädgård och anläggningsverksamhet, golf och djursjukvård. Många mindre företag med bara en anställd, men också storföretag, är medlemmar. Medlemsföretagen har sammanlagt runt 25 000 anställda. SLA hjälper medlemmarna i alla arbetsgivarfrågor.