Pressinbjudan till SLA:s seminarier i Almedalen

Pressmeddelande   •   Jun 18, 2013 13:06 CEST

Rekrytering av rätt medarbetare är avgörande för de svenska företagens framgång. Trots att Sverige har en hög arbetslöshet är flera branscher beroende av arbetskraftsinvandring för att klara kompetensförsörjningen, till exempel de gröna näringarna.
Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet, SLA, bjuder därför in till två seminarier om arbetskraftinvandring. Välkomna!

Klarar sig Sverige utan arbetskraftsinvandring?
Arbetskraftsinvandringens betydelse för det svenska näringslivet i allmänhet och för de avancerade tillverkningsnäringarna i synnerhet har ägnats liten uppmärksamhet. Vilken roll har invandrad arbetskraft haft historiskt? Och hur beroende är svensk industri av utländsk arbetskraft idag?

Medverkar gör:
Katarina Novák, vd, SLA
Per Ahl, vd, SveMin
Anders Johnson, skriftställare
Johan Norberg, idéhistoriker och författare
Moderator Anna Dyhre

Tid: Torsdag 4 juli 10:45-11:45

Plats: S:t Pers ruin, Industriområdet

Så blir Sverige bäst på arbetskraftsinvandring
En arbetskraftsinvandring, med en stark politisk och folklig förankring, är en förutsättning för det svenska näringslivets framtida kompetensförsörjning. Vilka rutiner och regelverk måste förändras för att nå dit? Vilka bär ansvaret för att driva frågan och agera?

Medverkar gör:
Katarina Novák, vd, SLA
Elisabeth Svantesson (m) ordförande arbetsmarknadsutskottet
Patrik Björck (s) arbetsmarknadsutskottet
Christer Nylander (fp) arbetsmarknadsutskottet
Martin Ådahl (c) chefsekonom
Tommy Andersson, avtalssekreterare, GS-facket
Karin Zelano, chef migration, Fores
Moderator Maria Wetterstrand

Tid: Torsdag 4 juli 15:00-17:00

Plats:
Graylings trädgård, Mellangatan 1

4 000 företag - alla inom den gröna sektorn - är medlemmar i SLA. Bland medlemmarna finns företag inom jord- och skogsbruk, trädgård och anläggningsverksamhet, golf och djursjukvård. Många mindre företag med bara en anställd, men också storföretag, är medlemmar. Medlemsföretagen har sammanlagt runt 25 000 anställda. SLA hjälper medlemmarna i alla arbetsgivarfrågor.