Upplev det gröna näringslivet i virtual reality!

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2016 11:09 CET

Upplev olika delar av det gröna näringslivet i virtual reality!

Vill du uppleva en stund i skördetröska eller skogsmaskin? Sväva fram över åkrar, skog och sjöar? Då ska du kombinera årets julklapp, VR-glasögon, med ett besök på splitter nya webben jobbagrönt.se.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, och SLA, Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet, har i dagarna lanserat sin gemensamma storsatsning för att locka framtidens arbetskraft till det gröna näringslivet.

- Målet med den här satsningen är att visa upp oss som en möjlig framtidsbransch för de som är intresserade av klimat, hållbarhet, miljö, innovation och teknik, säger Lena-Liisa Tengblad VD SLA.

Sättet man angriper uppgiften är framtidsorienterad och att använda sig av virtual reality föll sig därför naturligt.

- Vi är mycket nöjda med våra VR-filmer. De ger verkligen tittaren en känsla av att befinna sig mitt i det gröna näringslivet, berättar projektledare Sofia Lindblad, LRF, och fortsätter:

- Filmerna ska användas när vi besöker skolor och mässor, men finns även på vår webb jobbagrönt.se. Och nu när VR-glasögon blivit årets julklapp hoppas vi så klart att extra många kommer vilja se våra filmer i sin egen utrustning!

För mer information, kontakta:

Sofia Lindblad, projektledare Jobba grönt, LRF 08-787 58 90

Emma Terander, SLA 08-762 75 57

Syftet med projektet och sajten Jobba grönt är att få fler unga och karriärbytare att bli verksamma i det gröna näringslivet, genom studier eller arbetet. LRF, Lantbrukarnas Riksförbund och SLA, Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet, driver projektet gemensamt. Vi ser det som helt avgörande att får fler och nya personer till vår näring, om vi ska ha aktiva, attraktiva och innovativa företag i branschen i framtiden!