Välkommen till seminariet: Migration – nödvändigt för att klara behovet av arbetskraft inom den gröna näringen?

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2012 00:02 CEST

Måndagen den 2 juli, 15.00 – 16.30
i Graylings trädgård, Strandgatan 35, Visby

Välkommen till ett seminarium om behovet av arbetskraft i skogen, inom jordbruket och andra delar av den gröna näringen. Vi kommer också att prata om varför arbetskraftsinvandring och migration är en del av lösningen på problemen. Läget är allvarligt, om vi inte hittar lösningar riskeras tillväxten inom den gröna näringen.

Det finns ett stort behov av arbetskraft när det gäller skogsmaskinsförare, skogsvårdare och på vissa håll även inom jordbruket. Skogs- och lantarbetsgivareförbundets medlemmar uppger i en undersökning att de gärna anlitar arbetskraft från andra länder. Under seminariet kommer SLA:s VD att redovisa möjligheter och hinder för företagare som anställer personer från andra länder.

Det behövs politiska initiativ för att underlätta anställningsprocessen för att inte tillväxten i den gröna näringen ska hotas.

På seminariet medverkar

• Tobias Billström, migrationsminister
  • Katarina Novák, VD, SLA
  • Jonas Lantz, skogsvårdsentreprenör, J. Lantz Skogsvård
  • Carin Zelano, migrationssamordnare, Fores

Seminariet leds av Ulf Mårtensson från Grayling.

Representanter för medier hälsas välkomna att delta under seminariet.

Vid frågor av praktisk karaktär kontakta
Emma Terander, informatör SLA, 070-317 72 57

Vid andra frågor, kontakta
Katarina Novák, VD SLA, 070-246 09 89

4 000 företag - alla inom den gröna sektorn - är medlemmar i SLA. Bland medlemmarna finns företag inom jord- och skogsbruk, trädgård och anläggningsverksamhet, golf och djursjukvård. Många mindre företag med bara en anställd, men också storföretag, är medlemmar. Medlemsföretagen har sammanlagt runt 25 000 anställda. SLA hjälper medlemmarna i alla arbetsgivarfrågor.