​SLAO firar 40 år och blickar framåt

​SLAO firar 40 år och blickar framåt

SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation, bildades 1978 och har idag 205 skidanläggningar runt om i Sverige som medlemmar. Skidåkningen fortsätter att vara en av svenskarnas favoritsysselsättningar och i vintras åkte 2 miljoner skidåkare i någon av de svenska skidanläggningarna.

– Ingemar Stenmarks popularitet under 1970- och 1980-talet hade en stor betydelse för att utveckla utförsåkningen till den folkidrott den är idag. Det är också glädjande att nya generationer lockas till backarna och där den gångna vintern innebar att anläggningar i hela landet kunde ha öppet långa perioder, säger Titti Rodling Vd för Svenska Skidanläggningars Organisation.

1940 öppnade den första liften i Sverige, vid Lundsgården i Åre. Den andra liften var den Slalomliften i Storlien som öppnades 1943 och där biljettpriset fastställdes till 40 öre.

Under 1970-talet öppnade ett flertal skidanläggningar i och utanför fjällen och behovet att organisera sig växte sig allt starkare. En inbjudan till ett möte i Åre i april 1978 skickades ut.

– Vi bjöd in 16 skidanläggningar, men det kom 32. Vi reste sedan till USA för att se och lära. Det fanns det som vi redan gjorde, men vi fick med oss väldigt mycket nytt hem till Sverige, säger Stig Lundqvist, SLAO:s förste ordförande.

Under sina fyrtio år har SLAO arbetat med en mängd frågor. Bland dessa finns säkerhetsarbetet för trygga skidupplevelser, konsumentavtal för att säkerställa gästens rättigheter och kampanjer för att öka hjälmanvändandet.

SLAO driver ett flertal strategiska framtidsfrågor bland annat om barns möjlighet att pröva skidåkning genom att friluftsdagarna återinförs i svenska skolor. En annan är branschens hållbarhetsarbete. Relaterat till den frågan är tekniker för snötillverkning och att spara snö där samarbeten med flera universitet pågår.

– Vi vill få fler att välja en svensk skidbacke istället för en utländsk alpindestination. Vi ska vara ett hållbart alternativ för våra gäster, säger Titti Rodling.

Det genomförs stora Investeringar i nedfarter, liftar, snösystem, skidskola, restauranger och boenden. Inför denna säsong investerades över 400 miljoner bara i själva backarna.

SLAO firar sitt 40-årsjubileum den 17 och 18 maj i Västerås med ett omfattande program