Årets skidanläggning 2018: Hemavan

Vinnare av årets skidpriser 2018: Hemavan, Åre Sessions och Bo Funcke

Årets Skidanläggning 2018 är Hemavan, Årets Skidinspiratör 2018 är Åre Sessions och årets Gerremopris går till Bo Funcke. Priserna delades ut i samband med SLAO:s årsmöte och festmiddag igår kväll i Västerås.

Årets Skidanläggning: Hemavan

Kriterier: Priset tilldelas en skidanläggning för ett utomordentligt engagemang och en idérikedom som bidragit till att utveckla branschen - verksamhetsmässigt eller geografiskt - långt utöver det vanliga.

Motivering:

Hemavan står för skidsveriges stora satsning i år och byggt Sveriges nordligaste gondollift. Med nya ägare och en tydlig vision mot 2025 lockar de både entusiaster och celebriteter samtidigt som de bihåller en personlig prägel och integrerar utveckling tillsammans med byn på ett smakfullt sätt. Den positiva responsen låter inte vänta på sig och det är med stolthet som deras gäster rekommenderar andra snöälskare att besöka destinationen.

Årets Skidinspiratör: Åre Session

Kriterier: Priset tilldelas en individ eller grupp som på ett innovativt sätt medverkat till att sprida skidgläjde, skapa friktionsfri semester och vinna nya gäster.

Motivering:

Med stor idérikedom vände Åre Sessions en negativ trend kring avslutningshelger till ett innovativt evenemang som lockar rekordpublik. Kombinationen av musikfestival och skidåkning visade sig vara ett vinnande koncept då festivalen attraherar en ny målgrupp som älskar både skidåkning och musik. Med Skipasset som entrébiljett kan många nya skidåkare göra skiddagen till något extra.

Gerremopriset 2018: Bo Funcke

Kriterier: Pristagaren har genom ett gott affärsmannaskap och/eller sitt entreprenöriella sätt skapat helhetsupplevelser för gäster och/eller en destination utöver det vanliga. Pristagaren har genom innovation och produktutveckling skapat nya affärsmöjligheter för både sig själv och andra.

Motivering:

Med ett skarpt öga för både stora och små förbättringar har den här personen tillsammans med sin familj skapat en helhetsupplevelse utöver det vanliga. Med sin passion för skidåkning och förståelse för vad en skidåkare efterfrågar har personen satt en helt ny destination på kartan. Det har genererat många nya jobb i regionen och för många ungdomar ett första steg ut i arbetslivet. Genom sina insatser och investeringar finns nu fantastiska möjligheter att ta emot stora gästvolymer. Inte minst skolelever på friluftsdag som får möjlighet att testa på och sedan bli framtida skidåkare. Med sin långa erfarenhet av att driva skidanläggning, sin uppfinningsrikedom och entreprenörskap har årets vinnare varit en stark inspirationskälla och tillgång för både kollegor och gäster.

Ämnen

SLAO – Svenska Skidanläggningars Organisation – har drygt 300 medlemmar som är verksamma inom liftverksamhet, uthyrning av skidutrustning och professionell skidskola. SLAO verkar för att Sveriges skidanläggningar ska vara säkra och attraktiva samt erbjuder medlemmarna kontinuerlig kompetensutveckling. Den gemensamma målsättningen är att på alla sätt utveckla Sverige som skidåkarland.

Mikael Santoft

Presskontakt Ordförande Svenska Skidanläggningars Organisation 070-520 36 00
Magnus Noppa

Presskontakt Vd 0706787745

SLAO – Svenska Skidanläggningars Organisation

SLAO – Svenska Skidanläggningars Organisation – har drygt 300 medlemmar som är verksamma inom liftverksamhet och utförsåkning. SLAO verkar för att Sveriges skidanläggningar ska vara säkra och attraktiva samt erbjuder medlemmarna kontinuerlig kompetensutveckling. Den gemensamma målsättningen är att på alla sätt utveckla Sverige som skidåkarland.

SLAO – Svenska Skidanläggningars Organisation
Pedagogens väg 2