Internationella fladdermusnatten uppmärksammas i Taberg – Fladdermuscentrum och Tabergs Gruvguider arrangerar Batnight!

Nyhet -

För tredje året i rad bjuder Fladdermuscentrum och Tabergs Gruvguider in till ett spännande arrangemang på temat fladdermöss. En fladdermusstig för barn invigs och i gruvan och gruvgården är det fotoutställning med bilder av Lars Petersson. Motiven är fladdermöss och bilderna är tagna i Tabergsgruvan. Fladdermuseum är öppet under kvällen och när skymningen infaller blir det fladdermusguidning. Brasan vid picknickplatsen är tänd hela kvällen, så ta med något att grilla. Det blir också intervju med Frans fladdermus.

Fladdermuseum ligger i Gruvgården intill ingången till Tabergsgruvan och är Sveriges enda fladdermuseum. I gruvgångarna inne i Tabergsgruvan övervintrar mängder av fladdermöss. I och kring Taberg förekommer nio av Sveriges nitton fladdermusarter och i gruvan övervintrar sex arter.

Gruvan visas sommartid av gruvguider som tar med besökarna in i bergets vindlande gångar och berättar den spännande historien om berget och gruvans historia.

Batnight arrangeras den 30 augusti kl 19.00 och inträdet kostar 100 kr för vuxna och är gratis för barn.

Kontakt Hans Fransson, Tabergs gruvguider