Tyska charterplan landar i Jönköping i sommar igen.

Tyska charterplan landar i Jönköping i sommar igen.

På midsommardagen landade drygt 70 förväntningsfulla tyskar på Jönköping Airport. Det var premiär för charterflyget från Tyskland som nu är inne på sitt åttonde år. Jönköping och Umeå är de enda flygplatserna i Sverige som har seriecharter från Tyskland och efter lördagens premiär är det ytterligare nio ankomster i sommar. Konceptet med paketerade resor är mycket uppskattat och besökarna genererar stora turistintäkter till landet. Inte minst i de regioner där landningarna sker.

De förväntansfulla semesterresenärerna välkomnades på Jönköping Airport med "Schwedishe fika", spelemän och midsommarblomster. Det har blivit en uppskattad tradition att Småland Turism, Destination Jönköping och Jönköping Airport ser till att det blir ett varmt mottagande med sommarkaffe och jordgubbstårta när premiärgästerna anländer.

-Det är alltid lika roligt att få vara med och ta emot de första flyggästerna säger Camilla Peterson Skude på Smålands Turism. Gästerna blir glatt överraskade och vi hoppas att mottagandet bidrar till att vistelsen hos oss blir extra positiv.

Alla besökare som kommer hit har köpt en paketerad resa men typen av resa kan variera från bussrundtur genom södra Sverige till herrgårdsboende med vandringstema eller vistelse i en röd stuga med möjlighet till fiske.

- Att charterflyget från Tyskland är viktigt för vår region visar undersökningar vi har gjort säger Lena Larsson, VD på Smålands Turism. Charterresenärer står för en betydande andel av våra tyska gästnätter och den totala omsättningen för vårt län var drygt 15 Milj SEK visade mätningar som gjordes förra året. Detta är resultatet av flera års bearbetning av den tyska marknaden och vi kan med tillfredsställelse konstatera att konceptet är vinnande när vi nu genomför satsningen för åttonde året i rad.

Oavsett vilket äventyr de tyska charterresenärerna ger sig ut på så hoppas vi att de får en eller två veckor med fint svenskt sommarväder och att de nöjda och glada vänder hemåt igen efter att ha upplevt bland annat Småland – Sverige på riktigt.

Flyget som kommer från Hamburg är ett medelstort jetflygplan av typen CRJ900 med plats för 90 passagerare och flygtiden är en timma och tio minuter.

För mer information kontakta:
Sten Norinder, VD Jönköping Airport AB 036 311201 alt 0703-805508 sten.norinder@jkgairport.se
Lena Larsson, VD Smålands Turism 0708 199575 lena.larsson@smalandsturism.se