Filmvisning med livemusik och magi i möbelfabriker – Smålands Kulturfestival 2013 gör landsbygden levande!

Malin Nilsson, den första kvinnliga svenska mästaren i magi, med stora framgångar i Hollywood och Europas alla hörn gästar Vaggeryd. Liten och stor förtrollas mitt bland de skickliga hantverkarna på Swedese möbelfabrik under titeln ”Magi och Musik i Fabrik”. Lyhörda stråkmusiker bidrar med gränsöverskridande toner och dagen efter möter vi hela kammarorkestern Musica Vitae på Hooks Herrgård, när levande musik ackompanjerar fredagsfilmen. Exklusivt och hemvant på samma gång!

Skillingaryd Design Center och Sonarps Interiör gästas av både artister och formgivare,
bl a Joel Enhörning från Byarums Bruk. På nyöppnade Miliseum hälsar puman Måns alla barn välkomna och Art Gate Glas blir en utmärkt länk på väg från Skillingaryd till Hok och Glasrikets gästspel.

Gunillabergs ljuvliga och efterlängtade eftermiddagssalonger blir i år tre till antalet och inleds med Kristina Adolphson i ett kärt återseende, denna gång tillsammans med Mats Bergström – vårt lands främste gitarrist.

Högaktuella Biosfärområdet Östra Vätterbranterna bjuder till en heldag för familjen, när Länsmuséet presenterar spännande höstlovsaktiviteter för barn på Ingaryds gård i Tenhult. Butiken laddar för spännande event och på alla platser möter vi konstnärer, högklassiga hantverkare och på Riddersberg – självklart jazz i olika former! Hos närbelägna Rudenstams i Skärstad njuter vi av höstens frukter i olika arrangemang.

Vi är glada över att hälsa Värnamo kommun med i samarbetet! Vandalorum blir i högsta grad en del av årets tema ”Småland och stora världen” med en utställning som berör oss alla. Lokal kulturhistoria möter världen i Hörle slott som gästas av en allkonstföreställning med bland andra fotografen Mattias Bokinge och gitarristen Daniel Johansson – barndomsvänner från Vaggeryd. Café Timjan kompletterar med en upplyst keramikutställning i växthuset och i Nydala kyrka infinner sig magin sent på fredagskvällen när Junekvintetten inleder Allhelgonadagen med Peace of Mind – svensk folkmusik i stearinljusets sken.

För detaljerat program och information kontakta Susanne Rydén, projektledare och konstnärligt ansvarig 0707-166 694 eller Mattias Bokinge, lokal samordnare i Vaggeryd och Värnamo 0705 -816 196.