Jonas Bronck Celebration  22 -24 augusti - världspressen på väg till Sävsjö

Jonas Bronck Celebration 22 -24 augusti - världspressen på väg till Sävsjö

Mats Wilander, Greta Garbo och Ingemar Johansson i all ära. Superkändisar, och berömda svenskar i USA. Men det finns en som slår dem alla med hästlängder: Jonas, med efternamnet Bronck. En smålänning, från Sävsjö.
Och i helgen vallfärdar pressfolk in från hela världen för att uppmärksamma mannen som gett namn åt stadsdelen Bronx i New York!

- Något liknande massmedialt intresse för en småländsk stad eller Jönköpings län har vi aldrig tidigare varit med om, menar Camilla Peterson Skude, marknadskoordinator vid Småland Turism. New York Times har varit på plats sedan en vecka för att skildra denna megakändis hembygd. Och dagligen hör TV, radio och press från både USA och övriga världen av sig.

Jonas Bronck är alltså mannen som gett namn åt Bronx. Denne svensk som ska ha köpt marken på slätten utanför Manhattan av indianer på 1600-talet, ett territorium som så småningom började att kallas Broncks Land.

Komstad utanför Sävsjö är känt som Jonas Broncks hemort. En adress som till 100 procent inte är helt belagd. Men säkert är att Jonas Bronck landsteg i Nya Nederländerna med sin holländska hustru 1639 – och ingen ifrågasätter idag att det är smålänningen Jonas Broncks land som blev Bronx.

I år är det alltså 375 år sedan historien om Bronx tog sin början. Ett jubileum som uppmärksammas på båda sidor om Atlanten. Och här i Sverige firas Jonas Bronck Celebration nu till helgen, den 22-24 augusti, i Sävsjö med ett program som innehåller både högtidlighållande tal och musik tillsammans med lättsamma vänskapsyttringar mellan länderna.

Trycket är naturligtvis i första hand enormt från USA, där alltså New York Times kommer att bevaka jubileet med ett helt team. Även Wall Street Journal täcker händelsen. Men intresset är stort också från ett flertal länder i Europa. BBC World har hört av sig. Likaså nyhetsbyrån Associated Press, AP, med 1 700 anslutna tidningar och 5 000 radio- och TV-stationer. Tysk TV representeras av ZDF, Holland av nyhetsbyrån De Persdienst.

- Dessutom förebereder Utrikesdepartementets presscenter för ett 20-tal utrikeskorrespondenter som kommer med buss från Stockholm, berättar Camilla Peterson Skude.

Kontakt:

Curt Wrigfors, ordförande Jonas Bronck Celebration