Representanter från Småland Resorts och Smålands Turism.

Småland Resorts tävlade i Stora Turismpriset 2018

Stora Turismpriset delas varje år ut till föredömliga insatser i nytänkande, internationalisering, kvalitet eller hållbarhet, som har bidragit till att utveckla turismen i Sverige. De tävlande utgjordes av besöksmål från Sveriges 21 län, där lokala och regionala turistorganisationer har valt ut respektive läns representant. Priset delas i år ut för 25:e året i rad och tävlingen arrangeras av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, för vilken Tillväxtverket är huvudman. Prisutdelningen hölls under en ceremoni på hotell At Six i Stockholm i samband med konferensen ”Besöksnäring på agendan”.

- Det är en stor ära och vi är mycket glada att ha varit nominerade till Stora Turismpriset 2018. Det var stor konkurrens bland de nominerade, och vi gratulerar Julita Gård till en välförtjäst vinst. Genom att ha varit nominerade har vi visat att konkurrera genom att samarbeta i sann Gnosjöanda är en framgångsfaktor. I både hög- och lågkonjunktur har vi samarbetat i över 20 år, trots att vi kan ses som konkurrenter. Det är ett stort erkännande för oss att vi nu har fått nationell uppmärksamhet genom nomineringen till Stora Turismpriset. Nomineringen är en vinst i sig och vi har fått ta del av en summa på 10.000 kr att använda för kunskapsfrämjande insats, berättar Hans Palmgren, ordförande för Småland Resorts.

- Vi är stolta över att ha följt Småland Resorts under deras mångåriga samarbete. De var en stark kandidat till Stora Turismpriset. De har långsiktigt arbetat strategiskt med alla parametrar som priset står för, inte minst inom kvalitet och hållbarhet. Genom sitt mångåriga samarbete har de skapat något unikt som är en av deras största framgångsfaktorer inte bara för dem utan för turism i allmänhet,berättar Helene Berg, VD för Smålands Turism som är de som har nominerat Småland Resorts till Stora Turismpriset.

Om Småland Resorts
Småland Resorts består av nio privatägda hotell och konferensanläggningar, alla vackert belägna i den småländska naturen. Man erbjuder det bästa av Småland i form av gastronomi, värdskap och naturupplevelser samt erbjuder miljöer med det lilla extra. Alla anläggningar är olika, alla med sin egen personlighet men man delar samma filosofi; smaka, sova, göra, andas. Det innebär att du uppmuntras till att äta och sova rätt, röra på dig genom olika upplevelser samt andas frisk luft– inne eller ute i naturen.

I Småland Resorts ingår Björkhaga Hotell & Konferens, Hestraviken, Hooks Herrgård, Hotel Gyllene Uttern, Hotell Mullsjö, Hotell Ullinge, Isaberg Höganloft, Västanå Slott och Wallby Säteri.

www.smalandresorts.se