Stora Cykeldagen – årets konferens om cykelturismens möjligheter

Stora Cykeldagen – årets konferens om cykelturismens möjligheter

Allt fler tar med sig cykeln på resan eller hyr på plats. På kontinenten ökar intresset för cykelturism och i Danmark ser regeringen cykling som en framgångsfaktor för ökad turism. Även i Sverige ökar intresset.

”Vi ser en tydlig positiv trend på flera av våra prioriterade marknader samt även på den svenska marknaden så klart”, säger Lena Larsson, VD för Smålands Turism.

Hon fortsätter: ”Cykelintresset ökar i olika målgrupper, från den som vill utmana sig själv med tuffare cykling till det som vi främst jobbar med, kallat soft adventure. Där handlar det om paketering av cykelpaket med cykling som del i resan, då man även njuter av kultur, mat och skönt boende. Vi har i vårt arbete på Smålands Turism hjälpt flera nya produkter med cykeltema ut på marknader som Tyskland, Schweiz och Holland. Småland har stora möjligheter att utvecklas inom området cykelturism och ta emot fler besökare som vill uppleva vår del av Sverige från cykelsadeln”.

Stora cykeldagen bjuder på ett späckat program där profiler inom såväl dansk som svensk cykling visar hur man genom satsning på cykling skapar framgångsrik turism. Järvsö Bike Park, Isaberg Mountain resort och Mountainbike EM i Huskvarna är tre exempel på storsatsningar som fått genomslagskraft och som presenteras.

Pablo Celis, trafik- och vägingenjör men också konsult berättar om hur Århus i Danmark har profilerat sig som en cykelkommun genom ett långsiktigt strategiskt arbete. Jesper Börksen, Dansk Cykelturisme, visar hur Danmark som nation och genom samarbete mellan privata aktörer och det offentliga utvecklar och marknadsför cykellandet Danmark. Lars Strömgren, ordförande i Cykelfrämjandet, vidgar ämnet genom att visa vad bra cykelmiljöer betyder för miljö, folkhälsa och framkomlighet.

Deltagarna på Stora cykeldagen är både från det offentliga, från företag samt olika organisationer.

Dagen anordnas med stöd från Tillväxtverket och Leader Linné Småland.

Önskas mer information kontakta:

Lena Larsson, VD Smålands Turism

Kontakt: direkt, 036-35 12 75, mobil, 070-819 95 75, e-mail: lena.larsson@smalandsturism.se