Debattartikel; Sjuklöneansvaret bromsar nyanställningar

Småföretagarnas Riksförbund har under flera år drivit frågan om borttagande av sjuklöneansvaret för små företagare. Genom mängder av debattartiklar liksom i personliga möten med många riksdagsledamöter har vi hävdat att sjuklöneansvaret är ett av de stora hindren för småföretagare att anställa. Riskerna är för stora.

I Almedalen tog flera partiledare upp frågan i sina tal. Stefan Löfven menade att det nu fanns majoritet i Riksdagen för att minska sjuklöneansvaret för företagen. Han uppmanade de tre småpartierna i Alliansen att ta ställning för ett kommande förslag från Socialdemokraterna om att ta bort ansvaret för den andra veckan. Eftersom alla dessa tre partier redan uttalat sig för detta blir det intressant att se hur utfallet blir och om Alliansen kan splittras. Moderaterna vill inte lyfta ut frågan ur Socialförsäkringsutredningen som är försenad till 2015. Annie Lööf (C) var den som starkast betonade sin ståndpunkt. Rakt in i kameran på väg bort efter sitt tal sa hon att andra veckan måste bort. Mats Odell (KD), ordförande i Riksdagens näringsutskott, har tidigare i vår sagt att det vore korkat att inte ta bort sjuklöneansvaret eftersom enligt honom 25 000 till 55 000 arbetstillfällen gått förlorade med nuvarande regler. Folkpartiet slirar lite men är beredda att ta bort andra veckan. Miljöpartiet och Vänsterpartiet är de enda som har ett klart uttalat förslag som stämmer väl överens med Småföretagarnas uppfattning. De vill slopa hela sjuklöneansvaret för småföretagare med upp till 10 anställda.

Vad som gör Småföretagarna så oerhört besvikna är att Socialdemokraterna i likhet med FP, C och KD hävdar att de endast vill ta bort ansvaret för den andra veckan till en kostnad av 1,3 miljarder. Detta gäller då alla företag. Vi frågar oss om det beror på att de inte inser vad det innebär eller att deras ställningstagande enbart är populistiskt.

Att ta bort ansvaret för båda veckorna för småföretagare med upp till 10 anställda skulle kosta statskassan drygt 2 miljarder per år. Detta är små pengar jämfört med att kasta 16 miljarder till storföretagen (varav en tredjedel gick till storbankerna) i sänkt bolagsskatt, som var den största reformutgiften i Alliansens höstbudget. Om endast ansvaret för andra veckan tas bort kan partierna hävda att de framgångsrikt drivit frågan om minskat sjuklöneansvar och, om inte direkt slå sig för bröstet, försöka låta frågan dö. Man har ju gjort något för småföretagarna och visat att de bryr sig. Småföretagarnas Riksförbund kommer dock inte att släppa frågan eftersom vi menar att ingenting egentligen då har gjorts.

Kostnaden för andra veckans sjuklöneansvar utgör mindre än 20 % av den totala kostnaden. Den minskningen av kostnaderna gör knappast till eller ifrån. Problemet är att risken för det lilla företaget kvarstår i nästan full utsträckning om ansvaret för första veckan kvarstår. Upprepade sjukskrivningar när man har någon eller några få anställda kan få företaget på obestånd genom dubbla lönekostnader eller dubbelt arbete för ägaren av företaget. Kunden väntar inte på leverans och jobbet måste göras.

E-post: leif.svensson@smaforetagarna.eu
www.smaforetagarna.eu
Vxl; 042 – 34 28 50 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------Småföretagarnas Riksförbund är en oberoende, rikstäckande organisation med uppgift att främja privat företagsamhet med särskild inriktning på små företag. Förbundet är partipolitiskt, etniskt, religiöst och kulturellt obundet. Det skall driva opinionsbildning för liberal marknadsekonomi, enskilt ägande och rättssäkerhet samt främja utvecklingen av nyföretagande och internationell integration.

• sjuklöneansvaret bromsar nyanställningar
  • upp till 10 anställda