Låt Småföretagare få möjlighet att bidra till återhämtning

Att vara företagare är det roligaste som finns! I vanliga fall alltså, men nu är det inte lika lustfullt. Dagarna präglas av omställningar, besparingar, oro, förhandlingar om sänkta kostnader m.m. Väldigt lite gäller utveckling och ökad försäljning (eller försäljning över huvud taget i många fall). Det mesta står stilla eller sjunker, vilket skapar mängder med tragedier, för både företagare, anställda, nära anhöriga och kunder. I förlängningen blir det också en tragedi för staten och skatteintäkterna.

11 mars 2020, alltså för 3 veckor den, inträffade stoppet då regeringen beslutade om att förbjuda folksamlingar över 500 stycken i syfte att minska resandet. Initialt drabbades resebranschen med allt omkring detta, och de minsta företagen drabbades snabbast och allvarligast. Under veckorna som gått har regeringen försökt komma med olika former av minskade kostnader och lån, men alla förslag har visat sig ligga i framtiden. Fram till byråkratins kvarnar malt och ansökningar behandlats måste de små företagen förskottera kostnaderna, vilket de inte har buffert för. Ingen trodde nog att det skulle slå så här tvärstopp.

Finansministern berättar idag att vi under mars 2020 har högre varselsiffror än någonsin, och då är ännu inte de flesta småföretags varsel medräknade än eftersom reglerna är lite gammeldags. Igår kom beslut om lindring i a-kasseregler, men man glömde att berätta att den genomsnittliga handläggningstiden för a-kassan är 14 veckor. Vad ska de som har minst ekonomiska marginaler betala sina räkningar med fram till midsommar? Även om finansministern idag bedömer att BNP-tillväxten kommer att minska för landet i år, men återhämta sig redan nästa år, att återhämtningen på arbetsmarknaden kommer senast 2023, så kanske det inte finns tillräckligt många privata arbetsgivare då. Alla kan väl inte tänkas arbeta offentligt?

Finansministern beskriver att statens underskott beräknas till endast 3,8 %, att vi har en låg statsskuldsättning och att krisen inte beror på underliggande obalanser. Av detta kan man dra slutsatserna att det inte är de små företagen som rår för krisen eller ens att de små företagen har strukturella problem. Bara brist på kunder och intäkter.

För att vi ska kunna ha kvar så många små företag som möjligt när krisen blåses av, och vi tillsammans ska se till att hjulen ska få en rivstart, behövs en del snabba insatser från staten. Många små företag kommer inte att klara sina betalningar fram till den sänkta arbetsgivaravgiften eller återbetalningar för korttidspermitteringar ger effekt. Pengarna måste finnas hos de mindre företagen före 13 april för att undvika många onödiga konkurser.

”Snabba pengar” kan skapas genom att företag med omsättning <40 miljoner, alltså de som kan redovisa moms årsvis, slipper moms under hela 2020. Genom detta kan momspengar betalas ut för årets första månader och därmed bidra till likviditeten fram till beslutade åtgärder kickar in. För säkerhets skull kan även mindre företag slippa arbetsgivaravgift enligt systemet fram till midsommar, samt få tillbaka redan inbetald arbetsgivaravgift för årets första månader. Dessa åtgärder skulle rädda en massa små företag från helt onödiga konkurser och bidra till att vi har bättre förutsättningar när krisen är över.

För de företag, inom till exempel besöksnäringen, där efterfrågan slog helstopp efter 11 mars behövs annan hjälp också. Ett system för att lägga företag vilande under den värsta nedgången borde förtydligas. Man kan tänka sig en ruta hos Bolagsverket som anger ”jag lägger mitt företag vilande idag och kommer inte att bedriva ordnad verksamhet i detta tills jag avanmäler detta”. Jag loggar in elektroniskt och signerar elektroniskt. I och med anmälan om vilandeförklaring får jag ”bara” betala telefonräkningar, försäkring med mera, vilket inte innebär att jag kan få intäkter. Samtidigt som jag gör viloanmälan meddelas Skatteverket detta och jag slipper deklarera moms, kontrolluppgifter och annat till vilandeförklaringen upphör. Det blir nästan som att försätta företaget i rekonstruktion, men det blir inga kostnader för staten.

Tillåt många blommor blomma så vi har kvar småföretag som kan bidra till återhämtningen. Under en mängd år är det faktiskt så att flest nya jobb har skapats i Sveriges småföretag.

Peter Thörn, förbundsordförande

Erik Sjölander, näringspolitisk talesperson

• lärlingssystem
  • corona
  • sjuklöneansvaret

Småföretagarnas Riksförbund är en intresseorganisation som arbetar för att skapa en enklare, tryggare och mer lönsam vardag för landets mikroföretag (1-10 anställda).