Estonian Air premiärflyger mellan Växjö och Amsterdam

Estonian Air har nu invigt sin nya linje mellan Växjö och Amsterdam. Linjen trafikeras varje dag, med undantag för lördagar och erbjuder 8 flighter per vecka. Linjen trafikeras av en Embraer 170 som har plats för sammanlagt 76 passagerare i ekonomi- och affärsklass.

För att marknadsföra och skapa intresse för den nya linjen har Estonian Air haft ett tätt samarbete med Växjö Småland Airport, VisitSweden och Destination Småland. VisitSweden är Sveriges officiella kommunikationsorgan som arbetar med varumärket Sverige och de svenska destinationerna internationellt. AB Destination Smålands arbete fokuseras på inkommande turism till Kronobergs Län.

“Vi på Växjö Småland Airport är otroligt glada, efter att ha arbetat för en anslutning till en internationell flygplats, att denna linje nu kommer till stånd. Flyglinjen mellan Växjö och Amsterdam kommer att spara både tid och pengar för såväl affärs- som privatresenären.  Tidtabellen är skapad så att det nu är möjligt att genomföra en affärsresa ute i Europa med ut- och hemresa på samma dag. Vi är minst sagt överväldigade över detta", säger Ulf Axelsson, vd på Växjö Småland Airport.

“VisitSweden är mycket glada för den nya flyglinjen. Det gör Sverige mer lättillgängligt, endast 1,5 timme till småländsk vildmark, säger Pauline van den Brandhof, PR Manager of VisitSweden Netherlands.

"Den nya flyglinjen öppnar upp nya möjligheter för besöksnäringen i Småland! Nederländerna är en av våra viktigaste marknader där vi nu kan erbjuda en direktlinje in till vår fantastiska natur som vi vet att Holländarna gärna vill njuta av. Vi hoppas också att turister ifrån andra länder ska hitta vägen via Amsterdam som nu gör det betydligt lättare att komma hit" säger Lena Stävmo, VD på Destination Småland.

Estonian Airs flotta består av sju flygplan: fyra Embraer 170 och tre CRJ900 NextGen. Estonian Air sköter sitt linjenät till Stockholm, Köpenhamn, Amsterdam, Bryssel, Oslo, Moskva, Munchen, St Petersburg, Kiev, Vilnius och Trondheim med fem flygplan. Förutom flygplanet som nu placeras i Växjö, har de också ytterligare ett stationerat i Birmingham.

“Vi är övertygade om att vår nya flyglinje kommer att gagna både affärs- och privatresenärer, resande mellan de två länderna, säger Jan Palmér, CEO på Estonian Air.

För mer information:

Ulf Axelsson,Vd, Växjö Småland Airport +46 470 758510

• klm
  • estonian air
  • växjö flygplats
  • ulf axelsson
  • småland airport
  • smaland airport
  • ny tjänst
  • flyg småland
  • flyg

Flygplatsen i Växjö, Småland Airport, ägs till 55 % av landstinget i Kronobergs län, 42 % av Växjö kommun samt 3 % av Alvesta kommun. Ägarnas målsättning är att tillhandahålla en god flyginfrastruktur i regionen till en låg kostnad.