Eurowings startar trafik mellan Düsseldorf och Växjö Småland Airport

Den 21:a maj börjar det tyska flygbolaget Eurowings flyga direkt mellan Düsseldorf och Växjö Småland Airport. Det blir två avgångar i veckan, torsdagar och söndagar. Eurowings är ett helägt dotterbolag av tyska jätten Lufthansa.

Växjö Småland Airport blir den enda regionala flygplatsen i Norden, som Eurowings trafikerar.

- Det är en fantastisk nyhet för människorna i Sydöstra Sverige. Att välkomna ytterligare ett europeiskt flygbolag till denna region och Växjö Småland Airport. Tyskland är en extremt viktig marknad för inkommande passagerare, för såväl besöksnäringen som näringslivet. Düsseldorf blir därmed flygplatsens andra tyska destination med en direktlinje, två dagar i veckan. Vi är naturligtvis väldiga glada att Eurowings utökar sina nordiska destinationer och väljer just vår region i Norden och därmed skapar ytterligare tillgänglighet till sydöstra Sverige. Düsseldorf blir dessutom den 7:e reguljära utrikesdestination från Växjö Småland Airport, säger VD för Växjö Småland Airport Ulf Axelsson.

- Tyskland är vår största och viktigaste utlandsmarknad. Tyskarna stod för över 200 000 gästnätter och ökade med 8,8 % under 2019. Tyska besökare skapar många bra affärsmöjligheter för besöksnäringsföretagare i vårt län, säger VD för Destination Småland Oskar Wijk.

Från flygplatsen i Düsseldorf finns det ett 40-tal vidareanslutningar med Eurowings, primärt i Europa men även några attraktiva interkontinentala linjer. Utöver dessa destinationer finns det även många fler valmöjligheter med partners till Eurowings. Ditt bagage är incheckat till din slutdestination.

Växjö Småland Airport bedriver sedan många år ett ambitiöst hållbarhetsarbete, en vision om att bli Europas grönaste flygplats. Redan för några år sedan var de nästintill fossilfria gällande koldioxidutsläpp från den egna verksamheten. Växjö Småland Airport arbetar också aktivt för att främja övergången till biobränsle och är även med i projektet Grön Flygplats.

• Västra Götaland

Flygplatsen i Växjö, Småland Airport, ägs till 55 % av Region Kronoberg, 42 % av Växjö kommun samt 3 % av Alvesta kommun. Ägarnas målsättning är att tillhandahålla en god flyginfrastruktur i regionen till en låg kostnad.

Inrikesflygningar till Bromma. Utrikesflygningar till en rad olika destinationer såväl i som utanför Europa; t ex Alicante, Amsterdam, Andorra, Berlin, Düsseldorf, Gdansk, Skopje, Tuzla, Mallorca, Cypern, Kroatien, Rhodos, Teneriffa, Gran Canaria, Kos, Sardinien, Samos, Kap Verde, Antalya, Hurghada och Kreta