Smart Refill antog Breakit Impact Challenge och tog fem steg mot ökad hållbarhet

Under devisen ”Hållbar verksamhet för människor och miljö” har Smart Refill deltagit i Breakit Impact Challenge. Utmaningen ledde fram till fem projekt som omgående och långsiktigt bidrar till mindre klimatpåverkan och ökad hållbarhet. Satsningar handlar om resor, kontor, leverantörer, affärsmodell och full klimatkompensation.

Lanseringen av den 30 dagar långa Breakit Impact Challenge blev en katalysator för Smart Refills hållbarhetssatsning under 2019. Genom att samla ledning och medarbetare kring utmaningen identifierades och genomfördes satsningar som får direkt påverkan på människor och miljö. De fem hållbarhetsprojekten handlar om klimatsmarta resor, klimatsmart kontor, klimatsmarta leverantörer, en klimatsmart affärsmodell och ett fullt ut klimatkompenserat företag.

– Under våren har vi tagit fram en hållbarhetspolicy med FN:s globala mål för hållbar utveckling som ledstjärna. Att jobba för ett mer hållbart samhälle, både vad gäller miljö, arbetsliv och socialt engagemang, känns som en självklarhet idag och det är ett kontinuerligt arbete. Breakit Impact Challenge sammanföll perfekt med vår egen satsning och boostade engagemanget internt, säger Henric Ungh, VD för Smart Refill.

Inom ramen för utmaningen har Smart Refill gjort följande hållbarhetssatsningar:

1. Klimatsmarta resor

– Tåg prioriteras och första klass har införts som standard för resor i jobbet, Svanenmärkta hotell ska väljas i första hand, medarbetarna har fått ökad mobildata för att uppmuntra tågpendling, kontoret har fått ett omklädningsrum för att möjliggöra cykelpendling och tekniken för videokonferenser har uppdaterats.

2. Klimatsmart kontor

– Exempel på åtgärder är vegetarisk mat vid evenemang, förbättrad källsortering samt grön el till kontoret.

3. Klimatsmarta leverantörer

– Vi har utvärderat de största leverantörerna ur klimatsynpunkt och lanserat en policy för klimatsmarta inköp.

4. Klimatsmart affärsmodell

– Klimataspekter kommer att tas med i affärsbeslut och klimatvänlig innovation uppmuntras.

5. Nolla utsläppen

– Företagets samtliga utsläpp har kartlagts och klimatkompensation införts för att kompensera för de utsläpp som inte går att få bort. Kompensationen har gjorts via GoClimateNeutral och går till klimatprojekt som är certifierade enligt Gold Standard.

Breakit är en nyhetsbyrå som fokuserar på det nya näringslivet. Breakit Impact Challenge lanserades i maj 2019 som en digital klimat-bootcamp för techbolag och entreprenörer i syfte att hjälpa företag bli mer klimatsmarta. 431 företag deltog i utmaningen, varav 227 klarade alla steg och gick hela vägen i mål. Smart Refill är ett av dem.