Digital post tar fart med Bring

Sedan tidigare innehåller konceptet Mina meddelanden statens egna digitala brevlåda Min myndighetspost. I och med Brings digitala brevlåda Digimail breddas nu erbjudandet så att mottagaren kan välja att även ta emot post från privata företag och organisationer.

I dag är fyra myndigheter anslutna till Mina meddelanden: Bolagsverket, Skatteverket, SUNET och Transportstyrelsen. Till årsskiftet planerar bland annat Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheter att ansluta. Var femte kommun har också påbörjat arbetet.

Det har talats om digitala brevlådor i några år, men i och med att flera tunga myndigheter ansluter sig spås digital post ta fart nu:

- I en nära framtid tror jag att digital post kommer att ta över delar av den traditionella postgången från myndigheter och företag. Brevlådan blir samtidigt mer aktuell än någonsin, inte minst med mindre paket från den ökande e-handeln. Det känns riktigt spännande att vi nu är först ut med Mina meddelanden, som utmanare på den svenska postmarknaden jobbar vi mot att ligga steget före, säger Patrik Östberg, vd Bring Citymail.

Digital postgång har flera fördelar framför traditionellt utdelad post, främst att viktiga dokument lagras på ett säkert sätt, utan att någon obehörig kan komma åt dem samt att mottagaren kan komma åt sin post var man än befinner sig via dator, mobil eller läsplatta. Säkerheten är kanske den viktigaste faktorn:

- Säkerheten är väsentligt bättre i den digitala brevlådan, jämfört med vanlig e-post, och uppfyller myndigheternas högt ställda krav, avslutar Patrik Östberg, vd Bring Citymail.

För mer information, kontakta:
Patrik Östberg, vd BringCitymail, 070-260 07 45, patrik.ostberg@bringcitymail.com

www.minameddelanden.se
www.digimail.se