Den mest värdefulla generationen

Nielsen rapporterar att seniorer är den mest värdefulla generationen för företag idag. Om marknadschefer runt om i världen skulle upptäcka detta skulle deras företag må mycket bättre.

Företag runt om i världen slåss fortfarande om 18 till 49 åringar. Utan att veta varför pågår ett slag där priset är plånboken hos dem som har minst andel disponibla pengar i samhället. Företag har sedan många år tillbaka lärt sig att man skall rikta sin marknadsföring gentemot personer mellan 18 och 49 år. Skulle dessa företag istället titta på siffror för vart köpkraften istället finns ser man snart att man är helt fel ute.

Många gånger avfärdar företag/varumärken idén om att nå seniora kunder med att de inte är en fokusmålgrupp för deras varumärke eller för deras marknadsföring. Vad man ofta missar i diskussionen är att en fokusmågrupp är en sak och försäljningen en annan. Att ha en fokusmålgrupp innebär inte att du säger nej till affärer från andra. Eller? Förmodligen skulle inte något vettigt företag idag neka en person från en icke fokusmålgrupp att handla av dem. Blanda inte samman attraktionsmålgrupp eller fokusmålgrupp med försäljning. Att se till att t ex seniorer handlar hos dig betyder inte att du fokuserar din marknadsföring mot målgruppen och i och med det ”riskera” att ditt varumärke uppfattas som gammalt av andra.