Resebolagen som Sveriges seniorer helst reser med.

Pressmeddelande  •  2012-02-14 10:00 CET

Om en av landets seniorer skall ut och resa så är det väldigt troligt att Fritidsresor, Ving eller Apollo väljs som arrangör.

SeniorBarometern presenterar varje år rankinglistor över de varumärken som är den svenska seniorens absolut populäraste. Utöver att varumärken rankas i sina branscher görs även en större lista där alla företag och varumärken rankas mot varandra. Från SeniorBarometern kan företag även lära sig mer om den moderna senioren. Via kartläggning av värderingar, attityder och köpbeteenden skapar SeniorBarometern större förståelse för en av Sveriges absolut största målgrupper. Till detta kopplas även en kraftfull drivkraftsanalys som visar hur just ditt företag lyckas i längden med att attrahera en såväl växande som kapitalstark del av Sveriges befolkning.

”- I toppen av listan ser vi starka charterarrangörer vilket inte är så förvånade med tanke på hur målgruppens resebeteende och drivkrafter ser ut. Seniorer väljer ofta paketresor framför andra varianter, och dessutom är trygghet en särskilt viktig faktor bakom seniorernas köpbeslut. Dock kan vi skönja tecken på att det inte alltid kommer att vara på detta sätt. Det finns redan idag många seniorer som väljer att plocka ihop sin resa själv och väljer därför bort charterresan. Även intressant att se hur tight det är mellan kryssningsarrangörerna, det visar tydligt att de tampas hårt om målgruppen.” Peter Antonsson, Marknadsansvarig SeniorBarometern

Idag finns det över 1,7 miljoner pensionärer i Sverige, under 2012 fyller nästan 130 000 personer 65 år i landet. Målgruppen är stadigt ökande i antal och många har sedan flera år tillbaka en god ekonomi. Inom tre år har vi i Sverige över 2 miljoner pensionärer och frågan är hur många företag som har planerat för hur man når ut till den största målgruppen i Sverige. Vi lever idag längre och friskare liv än för bara 10 år sedan vilket har skapat en helt ny marknad som många bolag har missat.

SeniorBarometern är det starkaste verktyget för att förstå och kommunciera med Sveriges köpstarkaste målgrupp.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom