Smart Senior och Synsam inleder skarpsynt samarbete

Smart Senior och Synsam inleder ett långsiktigt samarbete för att erbjuda Sveriges seniorer attraktiva erbjudanden inom optik.

Över 90 procent av Sveriges seniorer använder glasögon. Tre av fyra seniorer betalar 3 000 kr eller mer för sina glasögon. Och över 20 procent betalar mer än 7 000 kr. Detta visar senaste Seniorbarometern som genomfördes i mars/april 2020.

- Vi är mycket glada över att presentera Synsam som partner till Smart Senior. Så gott som alla i vår målgrupp är i behov av glasögon. Att vi nu ingått ett långsiktigt samarbete med Synsam är ett lyckligt led i att erbjuda attraktiva och relevanta erbjudanden till våra medlemmar. Att köpa glasögon är ofta en stor investering för vår målgrupp och att vi då kan erbjuda en rabatt på denna investering kommer vara mycket uppskattad, säger Mathias Lang, grundare och affärsutvecklare på Smart Senior.

- Seniorer är redan idag en stor och viktig målgrupp för oss på Synsam och med detta långsiktiga samarbete med Smart Senior kommer vi kunna hjälpa fler med sin ögonhälsa och livskvalitet, säger Krister Duwe, vd för Synsam Sverige.

Samarbetet lanserades under maj 2020.

• nya partners

Smart Senior är Sveriges största medlemsföretag för alla som fyllt 55 år. Medlemskapet ger tillgång till hundratals rabatter från mängder av företag inom olika branscher. Smart Senior har även nära samarbete med de flesta pensionärsförbund och andra föreningar. Smart Senior hjälper företag att komma i kontakt med Sveriges starkast växande och köpstarka målgrupp – seniorerna. Varje år fyller ungefär 150 000 personer 55 år och idag finns nästan 3 miljoner 55 plussare i Sverige. www.smartsenior.se

Om Synsam Group
Synsam Group är en av Europas ledande aktör inom optikbranschen och erbjuder unika lösningar inom både Eye Health och Eye Fashion med ett brett sortiment som utgår ifrån kundens olika livsstilar och behov av ögonhälsa. Koncernen finns i Norden, har cirka 2000 medarbetare och en total omsättning på 3,7 miljarder SEK (2019). Totalt har koncernen cirka 470 butiker som drivs under varumärkena Synsam och Profil Optik i Danmark. Sedan 2015 har Synsam Group genomfört en transformation av hela sitt erbjudande och har med en hög grad av digitalisering och andra innovativa koncept drivit en tillväxt och lönsamhetsutveckling som är bland de högsta i Europa.

Mathias Lang

VD Smart Senior 0700 52 52 46