”Optikbranschen ska inte få lura kunden längre” Smarteyes stämmer Synsam för vilseledande marknadsföring

Idag den 7 april lämnar Smarteyes in en stämningsansökan mot Synsam till marknadsdomstolen. Smarteyes menar att konkurrenten använder vilseledande marknadsföring.
– Vi vill uppmärksamma branschens brister. Branschen har allt för länge levt på ”lockpriser” för att sedan skrämma kunden till att köpa dyra glasögon. Det måste få ett slut, kunden måste både kunna jämföra sina alternativ och känna sig trygg hos sin optiker. Därför stämmer vi idag Synsam för vilseledande marknadsföring, säger Fredrik Wistrand vd på Smarteyes.

Det var den senaste kundundersökningen – som Synsam beställt från Testfakta – som fick bägaren att rinna över för Smarteyes vd Fredrik Wistrand.
– Synsam använder testet från Testfakta på ett sätt som är marknadsföringsmässigt fel. De finansierar ett test för en produkt för att sedan använda resultatet i sin marknadsföring av andra produkter än de som testades. Precis så har de gjort i många år nu – vilket är oacceptabelt.

Enligt Smarteyes, som startade 2007, har optikbranschen inte hängt med i detaljhandelns utveckling: Lockpriser som inte stämmer när man kommer in i butik och en prissättningsmodell som gör att glasögonen blir dyrare än vad kunden förväntar sig.
– Det går inte längre att gömma sig bakom vita rockar och lura kunderna att köpa dyrare glasögon än vad de behöver. Vi har visat att man kan ha ett lågt fast pris och samtidigt hålla en hög kvalitet, säger Fredrik Wistrand.

Smarteyes har sedan 2007 öppnat totalt 24 butiker i Sverige och Tyskland och räknar med att öppna 30 butiker under 2011. Med en strategi att sälja glasögon till ett lågt fast pris för enkelslipade glasögon, 995 kr och 2495 kr för progressiva, oavsett båge och synfel, har Smarteyes lyckats expandera i snabb takt och nu dessutom visa svarta siffror.

– Optikbranschen har tidigare dominerats av ett par stora aktörer som närmast haft en monopolstatus. Smarteyes är en ny och modern aktör och vi vill även bidra till att spelreglerna även i optikbranschen blir ok. Det vinner vi alla på – inte minst kunderna, säger Fredrik Wistrand.

Fredrik Wistrand, vd, tfn. 0707-232727, e-post: fredrik@smarteyes.se
Alt. Anders Ekhammar, tfn. 0707-462579
www.smarteyes.se

• synsam
  • marknadsdomstolen
  • vilseledande marknadsföring

Smarteyes startade i april 2007 och är ett svenskt privatägt optikföretag. Huvudägare är Rune Andersson med familj via deras bolag Mellby Gård AB, övriga ägare är vd och styrelse. Smarteyes affärsidé är att sälja kvalitetsglasögon med hög modegard till fast lågt pris, utan tillägg. Smarteyes finns i de flesta större svenska städer och har en snabb expanderingstakt, under sommaren 2010 öppnade man sin första butik i Tyskland. Smarteyes hade under 2009/2010 en omsättning på 128 miljoner kronor.