Rymdinspirerad design bakom Smarteyes nya kollektion

Under våren 2017 släpper optikkedjan Smarteyes tre nya glasögonkollektioner. Först ut är Nova Collection, en rymdinspirerad kollektion med lätta bågar & futuristisk känsla.

Årets första glasögonkollektion från Smarteyes, Nova Collection, består av 15 lätta bågar i tunn metall och italiensk acetat. I många fall är metallen helt naken, medan det italienska acetatet är genomskinligt eller färgat i ljusa färger och varma pasteller.

– Tunna, rundade och lätta bågar är ett återkommande karaktärsdrag. Bland modellerna i kollektionen finns bland annat bågen H439 som är en mer futuristisk tolkning av den klassiska pilotbågen, säger Smarteyes Designer, Karin Sjöbom.

Som namnet antyder har Smarteyes designers blickat mot himlen för att hitta inspiration till de karaktärsfulla bågarna. Tanken bakom de lätta bågarna är att de ska kännas lika tyngdlösa som rymden.

– Med tanke på designens himmelska inspiration och vårens ljusare dagar kändes det även viktigt att ta solljuset i beaktning. Därför går de flesta bågarna även att få med solglas i rätt styrka, fortsätter Karin Sjöbom.

Från och med 24 januari hittar du Nova Collection i din närmsta Smarteyesbutik. Hos Smarteyes kan du få valfri båge med enkelslipade glas för 1499 kronor och med progressiva för 2999 kronor. Putsduk och fodral ingår till samtliga bågar.

• Detaljhandel

Smarteyes grundades 2007 i Göteborg och har som vision att vara den mest rekommenderade optikern. Smarteyes breda utbud i kombination med fasta och attraktiva priser gör att företaget kan erbjuda glasögon med hög kvalitet och modegrad till alla. Smarteyes finns idag i de flesta större svenska städer. Sedan 2010 har man även butiker i Tyskland och sedan 2013 i Danmark. Huvudägare är Rune Andersson med familj via bolaget Mellby Gård AB. För mer information, besök smarteyes.se