Skotska höglandet inspirerar i Smarteyes nya kollektion

Det svenska optikföretaget Smarteyes har sina rötter i den skandinaviska designtraditionen. Med det som utgångspunkt blickade företagets designers över Nordsjön för att hitta inspiration till höstens tredje nya kollektion – The Highlands.

The Highlands är en kollektion full av kontraster. Skandinavisk återhållsamhet möter ornamenterade metaller och mönster som för tankarna till det skotska höglandet. Romantiska föreställningar om en svunnen tid på den idylliska skotska landsbygden, möter moderna material och tidlösa former inspirerade av den kaotiska vardagen i Londons East End.

– I arbetet med kollektionen, kombinerade vi det bästa från igår med våra idéer om framtiden. Ornamenterad metall och klassiska Windsorringar möter matta ytor och modern acetat, berättar Smarteyes Creative Director Pernilla Algede.

– Resultatet är The Highlands – en kollektion full av kontraster och motsatser som passar alla som uppskattar tidlös elegans och stil.

The Highlands består av åtta bågar som alla går att få i ett antal olika färger och mönster. Kollektionen släpps i Smarteyes svenska butiker den 25 oktober och kostar 1000 kronor styck. Det innebär att du kan få kompletta enkelslipade glasögon med bågar ur kollektionen från 1500 kronor och från 3500 kronor för progressiva glas. Fler bilder och mer information finns på smarteyes.se/highlands

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Thomas Kusoffsky, VD Smarteyes
E-post: thomas.kusoffsky@smarteyes.se

För ytterligare bildmaterial kontakta:

Aurora Borg, Dragster Kommunikation AB
E-post: aurora@dragster.se