Smarteyes öppnar i Jönköping - skänker glasögon till utsatta

I samband med att Smarteyes öppnar en ny butik på A6 Center i Jönköping erbjuder företaget utsatta människor en gratis synundersökning och ett par gratis glasögon. Initiativet genomförs i samarbete med den ideella föreningen Hela Människan.

– När Smarteyes nu vill samarbeta med oss genom att skänka glasögon till behövande, kan vi bara stå med öppna armar och säga ja tack! Vi vet flera av våra gäster som har stort behov av nya glasögon, men som inte kan bekosta dem själv, säger Per Olesund från föreningen Hela Människan.

Hela Människan är en ideell förening som engagerar sig i att hjälpa behövande i Jönköpings kommun. På deras lokala Omsorgscenter möter de dagligen ett 50-tal personer. Där erbjuds de mat för en billig penning, hjälp med kläder och en dusch m.m. Bakom föreningen står ett 50-tal kyrkor och församlingar i Jönköping, Habo och Mullsjö. Hela Människan är en del av församlingarnas sociala och diakonala arbete.

– Vi är väldigt glada för att Hela Människan hjälper oss att hjälpa behövande i Jönköping. För oss är det en självklarhet att alla har rätt att se. Därför ger vi även gratis glasögon till barn upp till åtta år, säger Anders Zanton, Sverigechef på Smarteyes.

Smarteyes initiativ är till för de människor som befinner sig i ett utanförskap och i en utsatt situation som därför inte har möjlighet att betala för varken synundersökningar eller glasögon. Företaget arbetar med detta initiativ på både lokal och nationell nivå.

Butiksinvigningen äger rum den 15 maj 2014 klockan 10.00 i A6 Center. Representanter från Smarteyes och Hela Människan kommer att finnas på plats.

Pressinformation:

Vad: Pressinformation om Smarteyes insats för utsatta i Jönköping
Var: Smarteyes butik i A6 Center
När: Torsdagen 15 maj kl. 10.00

För ytterligare information kontakta:

Per Olesund, Hela Människan Jönköping, tfn 036-12 29 60
Marie Hammarstrand, Butikschef Smarteyes Jönköping, tfn 0763-37 38 45, samt 036-442 97 10
Anders Zanton, Sverigechef Smarteyes, tfn 0738-49 96 00
Jonas Fredriksson, Marknadsansvarig Smarteyes Sverige, tfn 0707-87 80 44

• Detaljhandel

• butik
  • butiksöppning
  • glasögon
  • ny butik
  • jönköping
  • a6
  • utsatta

• Jönköping

Smarteyes startade i april 2007 och är ett svenskt privatägt optikföretag. Huvudägare är Rune Andersson med familj via bolaget Mellby Gård AB, övriga ägare är vd och styrelse. Smarteyes affärsidé är att sälja kvalitetsglasögon med hög modegrad till fast lågt pris, utan tillägg. Smarteyes finns i de flesta större svenska städer från Trelleborg i söder till Boden i norr och har en snabb expanderingstakt. Sedan 2010 finns Smarteyes även i Tyskland. Med elva butiker i dagsläget räknar man med samma expansionstakt som i Sverige.