Smarteyes öppnar i Nyköping - Skänker glasögon till utsatta för ett värde på upp till 400 000 kr

I samband med att optikerkedjan Smarteyes öppnar en butik i Nyköping erbjuder företaget behövande människor en gratis synundersökning och ett par gratis glasögon. Initiativet genomförs i samarbete med den ideella föreningen Träffpunkten.

- Att Smarteyes skänker glasögon till behövande är helt otroligt. Nyligen hade vi en kvinna vars glasögon gick sönder och hon fick ingen hjälp av myndigheter. Efter mycket besvär kunde vi hjälpa henne men hon fick vara utan glasögon ett bra tag, berättar Inger Willén från Träffpunkten.

Träffpunkten är en ideell förening som driver daglig verksamhet riktad till utsatta personer i och omkring Nyköping. Många av dem lever utan boende och Träffpunktens två anställda samt volontärer hjälper dem med kontakter med olika myndigheter och stödjer dem så att de kan komma in i en social gemenskap. De säljer även luncher och kaffe till subventionerade priser.

- Vi är väldigt glada över att Träffpunkten vill hjälpa oss att hjälpa behövande i Nyköping. För oss är det en självklarhet att alla har rätt att se. Därför ger vi även gratis glasögon till barn upp till åtta år, säger Anders Zanton, Sverigechef på Smarteyes.

Smarteyes initiativ är till för de människor som befinner sig i ett utanförskap och i en utsatt situation som därför inte har möjlighet att betala för varken synundersökningar eller glasögon.

Butiksinvigningen äger rum den 18 september 2014 klockan 10.00 på Västra Storgatan 8. Representanter från Smarteyes och Träffpunkten kommer att finnas på plats.

Pressinformation

Vad: Pressinformation om Smarteyes insats för utsatta i Nyköping

Var: Smarteyes butik på Västra Storgatan 8

När: Torsdagen 18 september kl. 10.00

Inger Willén, Träffpunkten, tfn 0155-21 49 13

Louise Ericsson, Butikschef Smarteyes Nyköping, tfn 0155-61 84 08

Anders Zanton, Sverigechef Smarteyes, tfn 0738-49 96 00

Jonas Fredriksson, Marknadsansvarig Smarteyes, tfn 0707-87 80 44

• butik
  • hemlösa
  • ny butik
  • träffpunkten
  • behövande
  • nyköping
  • skänka

• Södermanland

Smarteyes startade i april 2007 och är ett svenskt privatägt optikföretag. Huvudägare är Rune Andersson med familj via bolaget Mellby Gård AB, övriga ägare är vd och styrelse. Smarteyes affärsidé är genom effektiva inköp och god design erbjuda ett brett sortiment modeglasögon till attraktiva priser. Smarteyes finns i de flesta större svenska städer från Trelleborg i söder till Boden i norr och har en snabb expanderingstakt. Sedan 2010 finns Smarteyes även i Tyskland och sedan 2013 även i Danmark.