Smarteyes öppnar på Torp i Uddevalla – Skänker glasögon till utsatta för ett värde på upp till en halv miljon kronor

I samband med att optikerkedjan Smarteyes öppnar en butik på Torp i Uddevalla erbjuder företaget behövande människor en gratis synundersökning och ett par gratis glasögon. Initiativet genomförs i samarbete med Saronhuset.

– Smarteyes initiativ kom som en överraskning och är ett friskt inlägg i ett socialt engagemang som vi gärna vill se fler aktörer i, säger Saronhusets föreståndare Birgit Karlman.

Saronhuset är en ideell förening. De arbetar för att vara en resurs i kampen mot droger, beroende och utanförskap genom att erbjuda en öppen diakonal och social miljö. De hjälper även utsatta med mat, kläder och i med kontakt med myndigheter.

– Vi är väldigt glada över att Saronhuset vill hjälpa oss att hjälpa behövande i Uddevalla. För oss är det en självklarhet att alla har rätt att se, säger Fredrik Wistrand, VD på Smarteyes.

Smarteyes initiativ är till för de människor som befinner sig i ett utanförskap och i en utsatt situation som därför inte har möjlighet att betala för varken synundersökningar eller glasögon.

Butiksinvigningen äger rum den 23 oktober 2014 klockan 10.00 på Torp. Representanter från Smarteyes och Saronhuset kommer att finnas på plats.

Pressinformation:

Vad: Pressinformation om Smarteyes insats för utsatta i Uddevalla
Var: Smarteyes butik på Torp, Herrestadstorp 353, i Uddevalla
När: Torsdagen den 23 oktober kl. 10.00

Birgit Karlman, Föreståndare Saronhuset, tfn 0727-29 75 54
Johanna Ask, Butikschef Smarteyes Uddevalla, tfn 0522-60 25 00
Fredrik Wistrand, CEO Smarteyes, tfn 0707-23 27 27
Jonas Fredriksson, Marknadsansvarig Smarteyes, tfn 0707-87 80 44

• Sociala frågor

• skänka
  • torp köpcentrum
  • uddevalla
  • torp
  • saronhuset
  • utsatta
  • ny butik
  • hemlösa
  • butik

• Västra Götaland

Smarteyes startade i april 2007 och är ett svenskt privatägt optikföretag. Huvudägare är Rune Andersson med familj via bolaget Mellby Gård AB, övriga ägare är vd och styrelse. Smarteyes affärsidé är genom effektiva inköp och god design erbjuda ett brett sortiment modeglasögon till attraktiva priser. Smarteyes finns i de flesta större svenska städer från Trelleborg i söder till Boden i norr och har en snabb expanderingstakt. Sedan 2010 finns Smarteyes även i Tyskland och sedan 2013 även i Danmark.