Tar minst 30 procent av glasögonmarknaden i nya städer Optikkedjan Smarteyes öppnar butik i Uppsala

Efter stor framgång i Sverige expanderar nu den svenska optikkedjan Smarteyes och öppnar sin sjuttonde butik i Sverige. På torsdag öppnar man i Uppsala, och på kort tid planerar man att öppna i ytterligare två svenska städer.
Vi tar alltid minst 30 procent av marknaden i antal sålda glasögon i de städer vi etablerar oss. Vårt koncept med fast pris utan tillägg tilltalar konsumenterna och gör att de hellre väljer oss än våra konkurrenter, säger Fredrik Wistrand, vd på Smarteyes.

Under 2011 beräknar Smarteyes att öppna ett 30-tal nya butiker i Sverige och Tyskland. Butiken i Uppsala är Smarteyes femte nyetablering sedan årsskiftet, och optikkedjans sjuttonde butik totalt.
– När man har den expanderingstakt som vi har är det svårt att hitta rätt butikslägen och bra personal i de städer som vi vill öppna. I Uppsala har vi letat länge men har nu hittat ett bra läge precis vid korsningen Drottninggatan–Dragarbrunnsgatan som har stort flöde av folk, säger Fredrik Wistrand.

I samband med att Smarteyes öppnar butiken i Uppsala kommer man att skänka lika många glasögon som man säljer under öppningsdagen, till Uppsalas hemlösa. Smarteyes räknar med att man kommer att skänka glasögon till ett värde av 400 000 kronor.
– De flesta hemlösa i Uppsala är 40-50 år, en ålder då de flesta börjar få nedsatt syn. Bland hemlösa är glasögon sällan första prioritet, därför vill vi ta vårt samhällsansvar och bidra med det som vi är duktiga på, säger Fredrik Wistrand.

När Smarteyes startade 2007 utmanade man optikbranschen med helt nytt sätt att prissätta glasögon. Smarteyes koncept är enkelt - att sälja moderna kvalitetsglasögon till fastpris utan tillägg, vilket gäller alla glasögon i butiken. Idén innebär att man har tagit bort mellanhänderna och köper direkt från tillverkarna. Bokslutsåret 2009/2010 blev ett rekordår för optikkedjan Smarteyes, med en omsättningsökning på 78 procent (128,3 miljoner kronor) och en vinst på 9,97 miljoner kronor. Årets resultat är en ökning med närmare 300 procent jämfört med föregående år (2008/2009 -5,8 msek).

Fredrik Wistrand, vd Smarteyes, tfn 0707-232727 fredrik.wistrand@smarteyes.se
Bilder för fri publicering kontakta Ida Nilsson, tfn 0709-13403, e-post ida.nilsson@perspective.se

www.smarteyes.se

• amos makajula
  • hemlösa
  • uppsala

Smarteyes startade i april 2007 och är ett svenskt privatägt optikföretag. Huvudägare är Rune Andersson med familj via deras bolag Mellby Gård AB, övriga ägare är vd och styrelse. Smarteyes affärsidé är att sälja kvalitetsglasögon med hög modegard till fast lågt pris, utan tillägg. Smarteyes finns i de flesta större svenska städer och har en snabb expanderingstakt, under sommaren 2010 öppnade man sin första butik i Tyskland. Smarteyes hade under 2009/2010 en omsättning på 128 miljoner kronor.