Med rekord Black weekend som startskott - så rustar Smartphoto inför årets julförsäljning!

Att julhandeln betyder att Smartphoto måste gå för högtryck är ingen nyhet, och fotoproducenten rustar ordentligt för att klara av det höga trycket. Både gällande produktion, logistik och kundservice. De svenska hushållen är köpstarka, optimistiska och växer i antal. Enligt HUI Researchs prognos kommer försäljningstillväxten i december månad att uppgå till 3,0 procent, något som fotoproducenten tidigt känt av.

Black weekend 2017 blev startskottet
Årets Black weekend slog alla rekord för Smartphoto. Under 3 dagar slog försäljningen i taket och det såldes lika mycket som under en normal 2-veckorsperiod. 2017 blev också ett rekordår för Black weekend, i jämförelse med föregående års Black weekend kampanjer, med en ökning av försäljningen på hela 30% jämfört med det tidigare rekordåret 2016.

Att Black weekend blev ett ordentligt startskott för julhandeln råder inga tvivel om.

- Från en helg till en annan ökade försäljningen med 108% och konverteringsgraden gick upp med otroliga 50%, säger Maria Sillén-Sittner, Marknadsansvarig på Smartphoto Nordic & UK.

Att under så kort tid få en så stor ökning av försäljning ställer höga krav både på produktion, logistik och kundservice. Men Smartphoto är väl förberedda.

Så rustar Smartphoto för att klara julhandeln
I Smartphotos fotolabb råder det fullt fokus. Under årets sista månader anställer fotoproducenten ytterligare 120 personer till produktionen för att möta den enorma efterfrågan på beställningar inför julen.

- Samtidigt håller fotolabbet öppet en extra dag i veckan under hela julsäsongen. Under normalperiod hos Smartphoto körs maskinerna i ett skift om max 6-8 timmar per dag. För att klara de höga produktionskraven inför julen körs maskinerna i 3 skift dygnet runt, berättar Maria.

Även Smartphotos nordiska kundservice fördubblas i personalstyrka under julsäsongen för att snabbt kunna serva kunderna med den hjälp de behöver, både via mail, telefon och sociala medier.

Totalt 300 000 m² fotopapper!
Populäraste fotopresenten under julgranen i år ser ut att bli fotoboken och väggkalendern. Två klassiska produkter som är ständigt återkommande på topplistan. Under julsäsongen beräknas det också gå åt 300 000 m² fotopapper vilket räcker till att täcka mer än 40 fotbollsplaner!!!

Dagligen hämtar stora lastbilar paket direkt från fotolabbet i Belgien och fraktar det sedan vidare ut i Europa. Varje dag körs en full lastbil för leverans till Tyskland och Schweiz , 2-3 lastbilar åker norr ut för att leverera till Holland och alla våra nordiska länder och 2 lastbilar rullar ut i Belgien och över till Frankrike.

Bara under december månad kommer ca en halv miljon paket att lämna Smartphotos fotolabb, vilket är en fördubbling jämfört med november.

För mer information:

Kontakta:

Kontaktperson press:

Sofie Cismas
PR & Social Media Manager

• julhandel
  • julhandelstatistik

smartphoto - din fotoprodukter på nätet