Smurfit Kappa skapar innovativ e-handelsförpackning för latinamerikansk äggleverantör

Med hjälp av sin eSmart-tjänst har Smurfit Kappa hjälpt en ledande latinamerikansk äggleverantör att ta sig in på e-handelsmarknaden.

Granja Mantiqueira bestämde sig för att starta en ny webbaserad ”äggklubb”, genom vilken konsumenterna kan beställa ägg som levereras hem till dörren. Företaget visste att förpackningen spelar en avgörande roll inom e-handeln – i synnerhet för en så ömtålig produkt som ägg – och bad därför Smurfit Kappa att utveckla en lösning.

Det ledande förpackningsföretaget utnyttjade expertkunnandet och erfarenheten i sin eSmart-tjänst för att hitta ett förpackningskoncept som både skyddar produkten och ökar försäljningen. En snygg förpackning togs fram som marknadsför både äggklubben och Mantiquieras varumärke, och som dessutom skapar en positiv konsumentupplevelse.

Förpackningen, som har formen av en portfölj med bärhandtag, håller äggen färska och oskadade genom hela leveranskedjan. Den är också attraktiv ur ett hållbarhetsperspektiv eftersom fler förpackningar kan transporteras samtidigt och är dessutom 100 % återvinningsbar, biologiskt nedbrytbar och förnybar.

Leandro Pinto, Mantiquiera-koncernens grundare, sa så här om den nya, innovativa produkten: ”Vi såg att det fanns ett stort intresse för hemleverans av ägg, så vi bestämde oss för att erbjuda ytterligare en kanal för konsumenter som söker mer praktiska vardagslösningar. Tillsammans med Smurfit Kappa har vi tagit fram en hållbar förpackningslösning som uppfyller ett antal krav, bl.a. att äggen ska hålla högsta kvalitet.”

”Äggens ömtålighet var en av de viktigaste aspekterna i det här projektet. Vi tillämpade ett databaserat arbetssätt och använde våra eSmart-verktyg för att designa en skräddarsydd och attraktiv förpackningslösning. Vi gick igenom alla aspekter av Mantiquieras leveranskedja för att säkerställa att alla produkter levereras i perfekt skick, utan skador. De pappersbaserade förpackningar vi har skapat är optimerade för e-handelns säljkanaler och passar perfekt för kunder som vill ha snabbare och mer effektiv leverans hem till dörren”, tillägger Manuel Alcalá, vd för Smurfit Kappa i Brasilien.

Smurfit Kappas eSmart-tjänst hjälper allt fler företag att öka sin tillväxt genom innovativa förpackningskoncept.