Smurfit Kappa utmanar innovatörer genom Better Planet Packaging Design Challenge

Smurfit Kappa utmanar innovatörer världen runt att bidra i utvecklingen av framtidens hållbara förpackningslösningar.

Det ledande förpackningsföretaget lanserar nu en tävling, som en del i sin strävan att lösa en av förpackningsindustrins största utmaningar – att minska den dagliga mängden ej återvinningsbart avfall.

Enligt beräkningar står förpackningsindustrin för upp emot 40% av den totala plastförbrukningen i Europa.[1]

Smurfit Kappa utmanar nu designers, ingenjörer, uppfinnare och kreatörer, såväl internt som externt, att skapa nya innovativa förpackningar. Tävlingen består av att lösa två olika utmaningar:

1. Utveckla ett alternativ som kan ersätta den plastfilm som viras runt pallar, för att ge stabilitet och skydd vid transport och förvaring
  2. Utveckla en pappersbaserad e-handelsförpackning med tempererat skydd för choklad (eller andra temperaturkänsliga produkter)

Tävlingen är öppen till och med fredagen den 29 mars 2019 för alla som känner sig manade att försöka finna en lösning på antingen en eller båda designutmaningarna. Vinnaren av respektive utmaning belönas med ett pris på 8000 euro och de vinnande bidragen kommer att ställas ut på Smurfit Kappas Innovation Event i maj 2019.

Arco Berkenbosch, VP of Innovation and Development, kommenterar: “Förpackningsdesign spelar en avgörande roll i att minska mängden vardagsavfall samt i att skapa en mer hållbar framtid. Vår Better Planet Packaging Design Challenge har som mål att inspirera designers att arbeta fram lösningar på konkreta problem inom hållbar förpackningsdesign. Vi ser fram emot bidragen och att få utse de vinnande innovationerna i Better Planet Packaging Design Challenge.”

Per Frederiksen, VD Smurfit Kappa Sverige: ”Vi i Norden har länge varit långt framme i vårt arbete kring hållbara förpackningar och återvinning. Med detta initiativ tar vi ytterligare ett stort steg i rätt riktning, tillsammans med resten av koncernen.”

2019 blir det inledande året för Better Planet Packaging Design Challenge. Tävlingen är en viktig del av Smurfit Kappas initiativ Better Planet Packaging, som sedan lanseringen i september 2018 står i centrum av Smurfit Kappas företagsstrategi och syftar till att skapa genombrott och förnyelse av förpackningar för en mer hållbar framtid.

För mer information om tävlingen samt anmälan läs på vår hemsida: https://www.smurfitkappa.com/designchallenge

Mediakontakt:
Lube Belokozovski
T: 0413-680 40
E: lube.belokozovski@smurfitkappa.se

[1]European Commission Report: A European Strategy for Plastics in a Circular Economy

Smurfit Kappa är en av världens ledande tillverkare av pappersbaserade förpackningar. Företaget har runt 45 000 anställda vid cirka 350 produktionsanläggningar i 33 länder, och 2017 var omsättningen 8,6 miljarder euro. Vi finns i 21 länder i Europa och i 12 länder i Nord-, Latin- och Sydamerika.

Med stöd av vår storlek, och ett globalt nätverk av kunskap, erfarenheter och expertis, arbetar vi proaktivt för att skapa möjligheter för våra kunder. Vi delar med oss av vår produktkunskap, marknadsförståelse och insikter i förpackningstrender för att säkerställa våra kunders framgång på sina marknader. Vår unika portfölj av förpackningslösningar uppdateras ständigt med våra marknadsledande innovationer. Det hela förstärks genom vår integration och dess fördelar såsom optimal materialsammansättning, bra logistik, preciserad service och att våra förpackningsfabriker köper in de flesta av sina råvaror från våra egna pappersbruk. Våra produkter är 100 % förnybara och producerade på ett hållbart sätt vilket förbättrar våra kunders miljöavtryck.