Försökståget 2019 stannar till i Dorotea. Både lok och generatorvagn (till vänster på bilden) körs med fossilfritt bränsle (HVO). Foto; Ulf Jaarnek

Nattåg till Kittelfjäll, Borgafjäll och Hemavan Tärnaby

Snälltåget och Inlandsbanan satsar på nattåg från Malmö via bl a Stockholm till södra Lapplandsfjällen under tre veckor i februari i anslutning till sportloven i Danmark, Skåne och Stockholm. Nattåget har slutstation Storuman och stannar även i Dorotea och Vilhelmina på Inlandsbanan och därifrån blir det anslutande buss till fjälldestinationerna Kittelfjäll, Borgafjäll och Hemavan/Tärnaby.

- Vi på Snälltåget ser ett ökat intresse av att ta tåget till fjällen och genom satsningen tillsammans med Inlandsbanan kan vi nu erbjuda tågresor till destinationer som tidigare har varit svåra att nå med tåg, säger Marco Andersson, Marknadschef för Snälltåget.

- Inlandsbanan är redan nu en viktig pulsåder för besöksnäringen i inlandet. Mot bakgrund av den starka utvecklingen av tågresenärer vintertid till Vemdalsfjällen ser vi att förutsättningarna är goda för samma utveckling norrut. God tillgänglighet och prisvärda kommunikationer är en nödvändighet för destinationsutveckling vilket gör fjälltågssatsningen oerhört viktig för besöksnäringen i våra ägarkommuner, säger Peter Ekholm, vd Inlandsbanan AB.

Trafiken är ett samarbete mellan Snälltåget, Inlandsbanan och ett antal företagare i södra Lappland som erbjuder attraktiva boendepaket med tågresor. I mars förra året genomfördes en testkörning och utfallet av den är att vi nu utökar med fler avgångar och kör i samband med sportloven.

Avgångarna 2020 kommer att ske i samband med sportloven vecka 7, 8 och 9, med bytesdag för boendet på torsdagar. Avresa sker söderifrån på onsdag kväll med ankomst under torsdagen. Hemresan sker på torsdagen och ankommer till Stockholm vid midnatt samma dag och Malmö på fredag morgon. Restiden för längsta resan Malmö – Hemavan tar 21 timmar – vilket i sig är ett äventyr på räls. Tågen drivs av förnyelsebar el Malmö - Östersund och på inlandsbanan Östersund – Storuman används fossilfritt bränsle (HVO).

Vi på Snälltåget drivs av att ge våra resenärer en trevlig och prisvärd resa! Snälltåget tar dig mellan Malmö och Stockholm året runt. Under hösten och vintern går Snälltåget hela vägen från Malmö via Stockholm till Jämtlandsfjällen och på våren och sommaren kan du åka med oss till Berlin. Till Blekinge, Jönköping och Växjö tar du dig vidare med våra egna anslutningsbussar – Snälltåget på väg.

Vi på Snälltåget drivs av att ge våra resenärer en trevlig och prisvärd resa! Snälltåget tar dig mellan Malmö och Stockholm året runt. Med våra nattåg kan du resa från Malmö via Stockholm till Jämtlandsfjällen under sommar och vintern. Snälltåget kör även dig även till Berlin och Hamburg 220 dagar om året samt till Österrikiska alperna under vintern. Till Blekinge, Jönköping och Växjö tar du dig vidare med våra egna anslutningsbussar – Snälltåget på väg.