Tobaks- och Tändsticksmuseums nya sajt nominerad till Svenska Designpriset

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2010 07:30 CEST

Under sommaren lanserade Tobaks- och Tändsticksmuseum sin nya webbplats. Nu har sajten nominerats till Svenska Designpriset i klassen ”Information Webb”.

– Vi är givetvis både stolta och glada över nomineringen. Det är ett bra kvitto på att det arbete vi lagt ner också uppskattas av andra. Mest tid har vi lagt ner på hemsidans ”tidsresa”, där man kan följa tobakens och tändstickans historia från forntid till nutid, säger Inga Junhem, intendent Tobaks- och Tändsticksmuseum.

Förhoppningen är att den nya sajten, tobaksochtandsticksmuseum.se, ska bidra till ett ökat intresse för museet såväl i Sverige som utomlands.

Röstningen till Svenska Designpriset började den 6 september och pågår till och med den 12 september. En jury svarar för 50 procent av rösterna och folket för resterande 50 procent.

För att rösta, besök:

www.tobaksochtandsticksmuseum.se eller www.tobaccoandmatchmuseum.se

www.designpriset.se

Tobaks- och Tändsticksmuseum
är ett industri- och kulturhistoriskt museum med omfattande samlingar av den svenska tobakens och tändstickans historia. Museet grundades 1938. De insamlade föremålen kom från några av de hundratals tobaksfabriker som fanns i Sverige före 1915, då tobaksmonopol infördes.

År 1965 flyttade Tobaksmuseet till Skansen. År 2000 kompletterades museet med en tändsticksdel och bytte namn till Tobaks- och Tändsticksmuseum. Samlingarna ägs av Swedish Match Tobaks- och Tändstickshistoriska stiftelse. Museet drivs med ekonomiskt stöd av Swedish Match AB.

Kommentarer (0)