​Ny förhandling om kompetensutveckling och omställning

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2019 09:00 CEST

Sobona, SKL och de fackliga organisationerna inom kommunal och regional sektor inleder nu förhandlingar för att stärka de anställdas möjligheter till kompetensutveckling och omställning.

− Svensk arbetsmarknad förändras i hög takt och kommer att fortsätta göra det. Vi ser behov av att förbättra möjligheterna till ett livslångt lärande och kompetens- och karriärväxling. Parterna i kommunal sektor tar därför ett gemensamt ansvar för att möta framtidens utmaningar på arbetsmarknaden med de nya arbetssätt som välfärden behöver, säger Joakim Larsson, ordförande i Sobonas föreningsstyrelse och SKL:s förhandlingsdelegation.

Parterna har sedan 2016 arbetat med att stärka individer och verksamheter genom överenskommelsen tidig lokal omställning (TLO-KL) och genom verksamhetsanpassade turordnings- och företrädesrättsbestämmelser.

− Vi har redan tidigare träffat överenskommelser om omställning med tydliga kompetensutvecklingsinslag och turordning som ligger i framkant utifrån olika verksamheters karaktär. Nu tar vi ytterligare steg för att modernisera och anpassa avtalen efter dagens arbetsmarknad och de stora kompetensförsörjningsbehov vi har de kommande decennierna. Parterna inom kommunal sektor är bäst lämpade att avgöra vad sektorn behöver, säger Ulf Olsson, vice ordförande i Sobonas föreningsstyrelse och SKL:s förhandlingsdelegation.

Ytterligare en viktig del i förhandlingarna handlar om det livslånga lärandet. Nya system och en infrastruktur för livslångt lärande behöver utvecklas för att möjliggöra för anställda att fortbilda, utbilda och omskola sig.

− Vi behöver samverka mellan arbetsmarknadens parter och staten. Som parter tar vi ansvar för spelregler och moderna avtal. Staten bör stödja parternas arbete för ett livslångt lärande, genom att bidra till flexiblare utbildningssystem, som är anpassade till ett livslångt lärande, säger Joakim Larsson.

Fakta

I förhandlingarna deltar arbetsgivarorganisationerna Sveriges Kommuner och Landsting och Sobona - Kommunala företagens arbetsgivarorganisation samt de fackliga organisationerna Svenska Kommunalarbetareförbundet, OFRs förbundsområde Allmän kommunal verksamhet, OFRs förbundsområde Hälso- och sjukvård, OFRs förbundsområde Läkare, Lärarförbundets och Lärarnas Riksförbunds Samverkansråd samt AkademikerAlliansen.

Sobona är en arbetsgivarorganisation för kommunala företag. Våra medlemmar är kommunala och landstingskommunala aktiebolag, handelsbolag, stiftelser, ideella föreningar, ekonomiska föreningar och kommunalförbund, men även bolag som ägs av de redan nämnda medlemmar, samt en del privata utförare av viktig kommunal- eller landstingskommunal verksamhet som har lämnats över.

Kommentarer (0)

Kommentera