Sodexo inleder samarbete med stiftelsen Stora Sköndal

Sodexo inleder samarbete med stiftelsen Stora Sköndal

Sodexo tar över en rad FM-tjänster hos Stora Sköndal Fastighetsförvaltning, ett dotterbolag till stiftelsen Stora Sköndal söder om Stockholm. I uppdraget ingår att ta emot och vägleda ett antal personer som idag står långt från arbetsmarknaden. Avtalsperioden sträcker sig från den första april 2018 och minst tre år framåt.

Förutom traditionella FM-tjänster så som städning och teknisk drift omfattar uppdraget även skötsel av utemiljöer och ett 200 kvadratmeter stort växthus. I avtalet ingår också att ta emot ett antal praktikanter som haft svårt att få fäste på arbetsmarknaden. Genom praktiken får människor möjlighet till sysselsättning och erfarenheter som på sikt kan leda till anställningar.

”Vi ser fram emot att inleda ett samarbete med Sodexo. Hur vi kan arbeta vidare i vår gemensamma övertygelse om vikten av att ta ett samhällsansvar ska bli extra spännande”, säger Christer von Essen, vd för Stora Sköndal Fastighetsförvaltning AB.

Stora Sköndal kommer att genomföra ett större förändringsarbete under de närmaste åren vilket ställer stora krav på flexibilitet i leveransen. Sodexo kommer att nyanställa ett antal personer och har inlett rekryteringen.

”Uppdraget ligger helt i linje med vår vision och strävan att bidra till kundens utveckling och samtidigt på konkreta sätt ta samhällsansvar. Vi ser fram emot att få vara en del av det förändringsarbete som finns i de framtida planerna”, säger Mats Enbuske som är Segmentsdirektör Corporate Services på Sodexo.

Mats Enbuske, Segmentsdirektör Corporate Services
E-post: mats.enbuske@sodexo.com

Marie Waldefeldt, tf kommunikationsdirektör Sodexo
E-post: marie.waldefeldt@sodexo.com

Sodexokoncernen
Sodexo är världsledande inom Quality of Life Services – service för livskvalitet, en grundläggande faktor för individers och organisationers förmåga att prestera. Med verksamhet i 80 länder, servar vi 100 miljoner människor varje dag genom vår unika kombination av On-site Services, Benefits and Rewards Services och Personald and Home Services.

Genom mer än 100 tjänster erbjuder vi våra kunder integrerade servicelösningar som har utvecklats genom mer än 50 års erfarenhet inom reception, säkerhet, underhåll, städning, måltidstjänster, facilities management, kortlösningar, hushållsnära tjänster, daghem och conciergetjänster.

Sodexos framgångar grundas på vår oberoende ställning, vår hållbara affärsmodell och vår förmåga att ständigt utveckla och engagera våra 427 000 medarbetare över hela världen. Sodexo är medlem i CAC 40 och DJSI index.

Nyckeltal (31 augusti, 2017)
20,7 miljarder euro i omsättning
427 000 medarbetare

17 miljarder euro i börsvärde (10 januari, 2018)