Niklas Zetterlund håller sin Komatsu PW148-11 i perfekt skick (fotograf Mats Thorner)

Niklas vårdar sin Komatsu hjulgrävare

Niklas Zetterlunds hjulgrävare är nästan ett år gammal, men faktum är att den ut som ny. Niklas är en av alla de entreprenörer som verkligen vårdar och sköter om sin maskin.

– Jag har precis vaxat den, säger Niklas Zetterlund, när Söderberg & Haak kommer på besök till Bergvik i Hälsingland, där Niklas har sitt företag och sina maskiner.

Han är ensamentreprenör och har en knappt årsgammal Komatsu hjulgrävare PW148-11 och en äldre hjullastare.

Hjulgrävare, Randex-kärra, skopor och redskap ingår i Niklas Zetterlunds utrustning. (Fotograf Mats Thorner)

Nu mitt i vintern står hjulgrävaren för det mesta stilla. Men under säsongen är den desto mer anlitad, främst för gatu- och vägjobb i Söderhamn med omnejd.

– Jag kör min mesta tid för NCC Industry och oftast handlar jobben om underhållsarbeten, anläggande av bussfickor, enstaka va-jobb och så har det blivit lite fibergrävning också, berättar Niklas.

Komatsun är den andra hjulgrävaren i Niklas ägo. Före dess hade han grävlastare. Men i samband med ett maskinbyte satsade han, i samråd med NCC, på hjulgrävare och därefter har hjulgrävarens många fördelar gjort maskinvalet enkelt.

– Det går så mycket smidigare och snabbare att jobba med hjulgrävare på den typ av arbeten jag anlitas för. Jag är mycket nöjd – och det gäller även Komatsuns driftsäkerhet. Den krånglar inte.

Han berömmer också Söderberg & Haaks servicepartner i Hälsingland, Söderhamns Buss & Truck.

– De kommer snabbt om man behöver dem och det skapar trygghet för en enmansentreprenör som jag!

Så tar han fram en trasa och putsar bort lite damm på maskinen. Visste man inte att maskinen var ett år gammal, så skulle man tro att den var helt ny. I så fint skick håller Niklas sin hjulgrävare – och han är både känd och erkänd som en entreprenör som älskar sin maskin och sköter den därefter.

Under vinterns stillestånd vaxade Niklas hela maskinen. (Fotograf Mats Thorner)

Vill du veta mer om hjulgrävaren PW148-11, klicka här.

Taggar

Om Söderberg & Haak Maskin ABSöderberg & Haak är Sveriges ledande privata aktör inom maskinhandel för lantbruk, industri och entreprenad. Vi finns representerade på både egna anläggningar och hos privata återförsäljare i hela landet. Vi marknadsför ledande varumärken som Komatsu, Bomag, Deutz-Fahr, Krone, Amazone, Dal-Bo och Geringhoff.