Ett förredskap som är effektivt mot ogräs

Såmaskinen Cirrus får ytterligare ett förredskap med de vågformade Minimum TillDisc-tallrikarna. Växtrester och växande bestånd sönderdelas, med ett radavstånd på 16,6 cm, framför såbillarna och de vågformade tallrikarna flyttar betydligt mindre jord jämfört med konventionella tallrikskultivatorer. I problemområden, med högt ogrästryck och resistansrisk, kan förredskapet vara ett effektivt alternativ mot ökad ogräsetablering.

Efter jordbearbetning får spillsäd och ogräs tid att gro, en kemisk bekämpning görs och därefter lämnas jorden ifred fram tills sådd. I och med detta, förskjuts sådd av följdgröda närmare växtvilan, då också ogräsets grobarhet hämmas. Vid sådd med Minimum TillDisc, blir jordförflyttningen minimal. Jorden skärs och luckras endast upp framför såbillen och på så sätt motverkas förnyad ogräsetablering.

Minimum TillDisc är ett effektivt verktyg för att grödan ska etablera sig och bilda ett grönt täcke som motverkar erosion och ytterligare ogräs. Det är endast vid de vågformade tallrikarna, i linje med såbillarna, som växtrester och levande bestånd skärs av. I redan etablerade grödor kan insådd av blandsäd utföras, även utvintringsskador kan repareras och skadorna minimeras med denna metod.

Vid torra förhållanden ger Minimum TillDisc en konserverande kultivering, eftersom jorden endast bearbetas direkt framför såbillen. På fuktiga och kletiga jordar drar Minimum TillDiscs vågformiga tallrikar inte upp så många jordklumpar till ytan, jämfört med vanliga tallrikar. Dessutom kräver Minimum TillDisc avsevärt mindre dragkraft, vilket reducerar bränsleförbrukningen.

Det finns ett stort utbud av förredskap till Cirrus. Förutom de 460 mm fin- eller grovtandade tallrikarna, kan Cirrus också utrustas med vågformade Minimum TillDisc tallrikar. Cirrus kan också levereras helt utan förredskap.

• lantbruk

Söderberg & Haak är Sveriges ledande privata aktör inom maskinhandel för lantbruk, industri och entreprenad. Vi finns representerade på både egna anläggningar och hos privata återförsäljare på ca 40 platser i landet, från Kiruna i norr till Ystad i söder.

Vi marknadsför ledande varumärken som Komatsu, Deutz-Fahr, Krone, Amazone, Dal-Bo och Geringhoff.