Avesta kommun och Södra Dalarnas Sparbank vill få elever att välja en sund livsstil – nu lanseras Ung Livsstil i Avesta

Pressmeddelande   •   Sep 13, 2017 09:42 CEST

Premiär för satsningen Ung Livsstil i Avesta kommun

INBJUDAN PRESSTRÄFF

Alla elever i årskurs 7 i Avesta kommun erbjuds att gå med i Ung Livsstil i Avesta där de ska ta ställning mot alkohol, tobak och andra droger under högstadietiden. I Hedemora kommun är Ung Livsstil inne på sitt fjärde år och nu är det premiär för Ung Livsstil i Avesta kommun. Satsningen sker i nära samarbete mellan Avesta kommun och Södra Dalarnas Sparbank.

Avesta kommun har sedan många år ett väl inarbetat arbete med att få ungdomar att avstå alkohol. Ung Livsstil i Avesta blir ytterligare en satsning för att ge ungdomarna positiva upplevelser och långsiktiga hälsoeffekter.

Både Eleven och vårdnadshavarna ska skriva under överenskommelsen som gäller till och med skolavslutningsdagen i årskurs 9. I gengäld erbjuds aktiviteter, tävlingar och attraktiva förmåner i form av rabatter på caféer och i affärer i Avesta. Dessutom har tre elever möjlighet att vinna presentkort på körlektioner á 10 000 kr när de slutar årskurs 9 och få en bonus på 600 kronor från Södra Dalarnas Sparbank om de månadssparat.

Välkommen till vår pressträff där vi berättar mer om Ung livsstil i Avesta.

Tid: Måndag 18 september, kl. 12.45

Plats: Domarhagsskolan, Frejgatan 1, Avesta

Medverkande:

Björn Hansson, Bildningschef, Avesta kommun

Bengt Albertsson, Resultatenhetschef förskola/grundskola, Avesta kommun

Kajsa Orre Engvall, projektledare Ung Livsstil i Avesta och bitr. rektor Domarhagsskolan

Marie-Anne Wädel, BUAD, behandlare på öppenvården för unga på Höjden, Avesta kommun

Mirja Herrdin, VD, Södra Dalarnas Sparbank

Therese Oljans Backlin, marknadsansvarig Södra Dalarnas Sparbank

Elever i årskurs 7

För mer information, kontakta:

Kajsa Orre Engvall, Projektledare Ung Livsstil och bitr.rektor Domarhagsskolan,