Södra Dalarnas Sparbank lanserar Team Sparbanken med lokala elitsatsande idrottare

Som ett led i Södra Dalarnas Sparbanks satsning på ungdomar lanserar banken Team Sparbanken med fem lokala idrottare vars gemensamma mål är en framtida idrottskarriär.

- Idrottarna i Team Sparbanken är alla elitsatsande ungdomar som går på idrottsgymnasium. De gör fina idrottsliga prestationer och har kommit in på sina meriter. Vi vill lyfta fram dem som förebilder för barn och ungdomar som idrottar. De kommer att vara viktiga ungdomsambassadörer för banken och medverka på olika event som vi anordnar, säger Mirja Herrdin, VD Södra Dalarnas Sparbank.

Utvalda att ingå i Team Sparbanken är:
- Ellinor Englundh, friidrott, Vikmanshyttan
- Oskar Sandberg, orientering, Säter
- Hanna Sköld, Hockey, Krylbo
- Hugo Jacobsson, Skidor, Folkärna
- Edvin Lindgren, Golf, Avesta

- Att göra en elitsatsning kostar mycket pengar och alla får inte möjligheten att fortsätta sin karriär.Sparbankens engagemang bidrar till att vi kan fortsätta satsa på våra idrotter och också att vi får chans att visa upp oss och inspirera yngre till att fortsätta idrotta, säger Hanna Sköld, Team Sparbanken.

Självklart fortsätter Södra Dalarnas Sparbank att sponsra det lokala föreningslivet. Delvis för att det är en grogrund för nya förmågor men också för att det stärker och utvecklar södra Dalarna.

Bilder fria att använda. Fotograf: Patrik Persson

Kom och träffa Team Sparbanken i samband med julskyltningen!

Tid: Skyltsöndagen 30 november, kl 14-18
Plats: Södra Dalarnas Sparbank, Åsgatan 70, Hedemora

För mer information, kontakta:
Rebecca Bergman, Marknads- och pressansvarig, Södra Dalarnas Sparbank
0225-358 20, 070-240 69 14, rebecca.bergman@sodradalarnassparbank.se

Som deltagare i Team Sparbanken får man ekonomiskt stöd av Södra Dalarnas Sparbank under två år.

EDVIN LINDGREN
Jag vill representera Europa i Ryder Cup

“Det är få förunnat att kunna livnära sig som golfspelare, men jag vet att jag har en chans om jag tar tillvara på den utbildning jag får och går in för min satsning till fullo. Min högsta dröm är att få representera Europa i Ryder Cup mot USA.”

Edvin Lindgren, 18, från Avesta går golfgymnasiet i Åtvidaberg.

HANNA SKÖLD
Hockeyn är min stora passion i livet

“Mitt mål är att komma med i A-landslaget. Jag skulle vilja vara med och utveckla och föra damhockeyn framåt. Hockey är min stora passion och min stora önskan är att även vi tjejer ska kunna tjäna pengar på hockeyn och ha det som vårt arbete, precis som killarna.”

Hanna Sköld, 16, från Krylbo går hockeygymnasiet i Leksand och spelar även i Riksserien för LIF.

OSKAR SANDBERG
Jag är individualist, men lär mig av andra

“Jag har alltid varit en ganska stor individualist, vilket du behöver vara om du utövar en individuell idrott. Men jag har de senaste åren insett att man kan få hjälp och influeras av andra utan att bli beroende av dem. Orientering är en analytisk sport och jag tycker om att granska banor som jag själv sprungit, men även vad andra gjort på träning och tävling för att kunna lära mig mer om hur man bäst klarar kommande utmaningar.”

Oskar Sandberg, 18, från Säter är elitsatsande inom orientering och går på Riksidrottsgymnasiet i Sandviken.

ELLINOR ENGLUNDH
Varje träningspass ska vara bland mina bästa

“Jag har tränat friidrott i Säters IF sedan jag var 9 år gammal. För tillfället är jag tyvärr skadad men jag tränar fem dagar i veckan och börjar sakta men säkert komma tillbaka i form. Jag kallar mig själv för mångkampare för att det är det jag vill hålla på med. Mitt långsiktiga mål är att få chansen att delta på OS.”

Ellinor Englundh, 18, från Vikmanshyttan går riksfriidrottsgymnasiet i Falun.

HUGO JACOBSSON
Jag tränar lite mer än andra

“Jag tävlar för Falun-Borlänge SK. Vi är fem juniorer i klubben, alla handplockade åkare från Dalarna. Det senaste året har jag tränat cirka 570 timmar, vilket är lite över medelmängden för skidåkande killar i min ålder. Jag siktar på att göra mästerskapsdebut som senior på VM 2020. Då är jag 23 år gammal.”

Hugo Jacobsson, 17, från Folkärna läser på skidgymnasiet i Mora och tävlar för Falun-Borlänge SK.

• utveckling
  • samhällsengagemang